Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

What the Papers Say, July 30, 2013


1. Vadim Visloguzov and Anastasia Manuylova article headlined "Main calibre to be returned to Pension Fund" says the Russian government has drafted a bill to impose legal responsibility on companies and individuals who fail to pay pension and social taxes; p 1 (710 words).

2. Nikolay Sergeyev article headlined "They look at Yukos cases in European way" says the ruling of the European Court of Human Rights on violations in the Yukos case may result in the revision of Mikhail Khodorkovsky and Platon Lebedev's verdict as well as the verdict of former head of the Yukos security service Alexei Pichugin; pp 1, 4 (669 words).

3. Viktor Khamrayev article headlined "Investigative Committee reads Twitter" says a defamation case has been opened by the Investigative Committee over libelous messages on Twitter against lawmakers Yelena Mizulina and Olga Batalina. Investigators did not name suspects; pp 1, 5 (607 words).

4. Yekaterina Gerashchenko et al. report headlined "Foundation of ritual services" says Pamplona Capital Management company wants to buy a funeral bureau in France; pp 1, 7 (624 words).

5. Sergei Goryashko article headlined "Vladimir Putin dives into fleet problems" says President Putin pledged to allocate additional financing for the construction of submarines, the issue was discussed at a meeting on the Russian Navy rearmament; p 2 (624 words).

6. Sofya Samokhina and Olga Kustova article headlined "Amnesty trips over damage" says 29 people serving sentences for economic crimes have been released under amnesty over the past month but business ombudsman Boris Titov notes "the process is going but not without problems"; p 2 (300 words).

7. Igor Lavrenkov et al. report headlined "Enlivening brought to election campaign" reviews mayoral election campaigns in the regions; p 3 (656 words).

8. Irina Nagornykh and Taisia Bekbulativa article headlined "Sergei Sobyanin waits for lots to be drawn" says acting Moscow mayor Sergei Sobyanin is said to be unwilling to take part in the television debates ahead of the mayoral election; p 3 (614 words).

9. Grigory Tumanov article headlined "Opposition expert council ready for everything except for Bolotnaya" says the Moscow mayor's office has refused to approve a rally planned by the opposition in support of defendants in the May 6 disturbances case. The opposition threatens to stage an unauthorized protest; p 5 (543 words).

10. Sergei Strokan article headlined "Pakistani prime minister to chose president" reports on the presidential election being held in Pakistan today; p 6 (465 words).

11. Olga Kuznetsova article headlined "Kuwait removes Shi'a from power" reviews results of the parliamentary election in Kuwait and notes that a standoff between Shi'a and Sunni groups is expected in the country; p 6 (491 words).

12. Alexander Chernovalov article headlined "Border closed for Roshen" looks at the decision of the Russian consumer rights watchdog, Rospotrebnadzor, to ban the import of Ukrainian sweets; p 10 (200 words).

Nezavisimaya GazetaVedomostiIzvestiaRossiiskaya GazetaMoskovsky KomsomoletsRBC Daily

1. Ivan Rodin and Alexandra Samarina article headlined "Federal Drug Control Service dreams of becoming police" says the Federal Drug Control Service has drafted a bill turning it into a law-enforcement agency. The personnel will have police ranks and will be able to conduct investigative work; pp 1, 3 (1,047 words).

2. Sergei Kulikov article headlined "Friendship between Russia and Ukraine smells with benzopyrene" says Russia bans import of Ukrainian sweets in an attempt to punish Kiev for unwillingness to join the Customs Union; pp 1, 4 (758 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Extremists likened to pedophiles" says the Interior Ministry insists on introducing surveillance over people who served prison sentences on extremism charges; pp 1, 3 (724 words).

4. Anastasia Bashkatova article headlined "Money from country leak via internet" says Russians who prefer buying goods on line will spend around $51 billion in 2013. The Russian economy will lose the money; pp 1, 4 (835 words).

5. Yury Roks article headlined "Aliyev's rivals going to visit Tbilisi" says the planned visit of Azeri opposition to Tbilisi may spoil relations between Azerbaijan and Georgia; pp 1, 6 (722 words).

6. Vladimir Skosyrev article headlined "Gay community lays claims against Sochi Olympics" says the Western gay community calls on the governments and media to boycott the Sochi Olympics due to growing homophobia in Russia; pp 1-2 (578 words).

7. Andrei Riskin article headlined "To shoot dead Neptune and drown mermaid" says the celebration of Navy day in Russia will be held without traditional folk characters like mermaids and Neptune due to complaints by the Orthodox Church; p 2 (651 words).

8. Editorial headlined "Reset in relations with opposition" calls on the authorities to stop persecution of the opposition activists and start a dialogue with dissenters; p 2 (487 words).

9. Viktor Litovkin article headlined "Carte Blanche: correction of mistakes" comments on the recent military exercises and says that snap tests of the Armed Forces are aimed at finding weak points of the Russian defense and improving them; p 3 (899 words).

10. Alexei Gorbachev article headlined "Opposition admitted to election only after scandal" says electoral commissions come up with different pretexts to deny registration to opposition parties ahead of regional elections; p 3 (550 words).

11. Tatyana Ivzhenko article headlined "Putin places political traps in Kiev" reviews results of the resent visit of President Putin to Kiev; p 6 (854 words).

12. Darya Tsilyurik article headlined "EU sets up service of intelligence and security" outlines EU plans to set up a single intelligence and security service to use drones and even its own aviation. The U.K. cannot come to agreement over the service with other member states of the union; p 6 (685 words).

1. Svetlana Bocharova et al. report headlined "Amnesty helps Russian economy" says the Russian authorities have found a new source of budget revenues: entrepreneurs are paying hundreds of thousands of rubles to have their cases closed as part of economic amnesty; pp 1, 3 (715 words).

2. Bela Lyauv et al. article headlined "Sobyanin will keep mum" quotes sources close to acting mayor of Moscow Sergei Sobyanin who say that he is unlikely to take part in television debates; p 2 (500 words).

3. Editorial headlined "Affordable housing 2.0" says the housing police council set up by President Putin aims to resolve housing problems in the country. These attempts have been made since 2005 and no results have been achieved despite the fact that a number of state-funded programs and commissions were set up; pp 1, 6 (383 words).

4. Lilia Biryukova and Anna Shcherbakova article headlined "Front intelligentsia" says there are many doctors, heads of universities and members of different businesses among people joining regional branches of the All-Russia People's Front; p 3 (400 words).

5. Polina Khimshiashvili article headlined "Japan given what was rejected" says, according to a Japanese Kyodo agency report, that Japan has rejected Russian proposal to develop Southern Kurils together based on the Russian law; p 3 (300 words).

6. Konstantin Kostin article headlined "How political myths collapse" says the Russian political system is changing and looks at its new rules; p 6 (1,300 words).

7. Another editorial headlined "Sea issue" questions plans of the Russian authorities to make huge investments in the re-armament of the navy, whereas the army is under-financed; p 6 (306 words).

1. Yevgeny Safronov and Dmitry Yevstifeyev article headlined "Russian Investigative Committee closes criminal case against Fisheries Agency head" says a criminal case against the Russian Fisheries Agency head Andrei Krayny suspected of negligence has been closed; pp 1, 4 (777 words).

2. Anastasia Kashevarova and Alena Sivkova article headlined "Kremlin stakes on bloggers" comments on the new Kremlin's tactic of fighting against the opposition with the help of popular bloggers. Officials work with bloggers via youth foundations and organizations; pp 1-2 (967 words).

3. Dmitry Yevstifeyev article headlined "Kolokoltsev orders 'to mop up' Moscow markets" says the Interior Ministry has launched a campaign aimed at reducing crime rate at Moscow markets following an attack on policemen during detention of an alleged rapist at a market; pp 1, 4 (442 words).

4. Anna Akhmadiyeva article headlined "RIA Novosti to launch radio station" says RIA Novosti media holding plans to launch a news radio station in Moscow; pp 1, 4 (379 words).

5. Ivan Cheberko article headlined "Roscosmos predicts Glonass degradation" says the Russian space agency, Roscosmos, has sent a note to the State Duma and government warning them against cutting funding of the Glonass navigation system; p 5 (550 words).

6. Konstantin Volkov article headlined "American Congress plans new sanctions against Iran" says the U.S. Congress wants to ban the supply of construction and mining equipment to Iran; p 7 (506 words).

1. Tatyana Zykova interview with the president of the Financial Action Task Force on Money Laundering, Vladimir Nechayev, speaking on measures that are being taken against money laundering in Russia; pp 1, 6 (2,592 words).

2. Roman Markelov article headlined "Ruble's move " says the Central Bank's policy is expected to increase inflation and make ruble even cheaper in relation to dollar; pp 1-2 (396 words).

3. Article by political scientist Leonid Radzikhovsky headlined "Kingsize" analyses living standards of monarchies worldwide; p 3 (821 words).

4. Vladislav Vorobyev article headlined "Career at stake" says neither Israel, nor the Palestinian Authorities seem to believe in success of their talks which have begun in Washington; p 8 (434 words).

5. Taras Fomchenkov article headlined "Carcinogen found in sweets from Ukraine" looks at the ban imposed by the Russian consumer rights watchdog, Rospotrebnadzor, on the import of Ukrainian sweets; p 6 (400 words).

1. Vladimir Sedov article headlined "Police conquered by market relations" gives details of the scandal with Dagestani nationals who attacked policemen at a market in Moscow; pp 1, 3 (1,105 words).

2. Dmitry Popov article headlined "Ethnic response" says the recent conflict between the Moscow police and Dagestani nationals shows a failure of the Russian authorities to resolve ethnic problems in the country; p 1 (342 words).

3. Human rights activist Lev Ponomaryov article headlined "Unjust 'Bolontaya case'" looks at how and why defendants in the so called Bolotnaya case over May 6 rally disorders are being tried; p 3 (700 words).

4. Yekaterina Petukhova interview with Republic of Ingushetia leader Yunus-bek Yevkurov, who celebrates birthday today; p 5 (1, 000 words).

1. Alexander Litoy article headlined "Return of Khimki forest" notes that the return of Alexei Valov, who used to work with former head of Khimki Vladimir Strelchenko, to the Khimki city administration may raise protest sentiments among voters ahead of the gubernatorial election in Moscow Region; pp 1-2 (400 words).

2. Inga Vorobyeva article headlined "Serdyukov's systemic mistake" says Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin has accused former Defense Minister Anatoly Serdyukov of spoiling the system of arms quality control; p 3 (300 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Dmitry Smirnov article headlined "Vladimir Putin criticizes military shipyards" says the president has urged modernization of the fleet; p 2 (500 words).

2. Varvara Onishchenko article headlined "In Egypt, Muslim Brotherhood prepares revenge" features a Russian expert comment on the situation in Egypt; p 10 (300 words).

3. Alexei Mukhin article headlined "European Court of Human Rights finds no politics in Khodorkovsky case" comments on the recent ECHR ruling on the case of jailed Russian businessman Mikhail Khodorkovsky; p 10 (600 words).

4. Sergei Fedorov article headlined "Russian soldier provides for peace in Dniester" reports on Russian peacekeepers in Moldova's breakaway Dniester region; p 12 (1,300 words).

Noviye Izvestia

1. Vera Moslakova article headlined "Sanitary deforestation" says the Rospotrebnadzor consumer protection watchdog wants to strengthen its grip on the internet; pp 1-2 (300 words).

2. Vitaly Slovetsky article headlined "Dangerous solidarity" says a member of the presidential Human Rights Council, Pavel Chikov, has accused the Investigations Committee of ignoring police violence towards participants in rallies; p 2 (400 words).

Krasnaya Zvezda

1. Dmitry Semenov interview with head of Russia's southern Republic of Ingushetia, Yunus-Bek Yevkurov, headlined "Yunus-Bek Yevkurov: I am proud of military service"; pp 1-2 (1,600 words).

Related articles:

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more