Support The Moscow Times!

What the Papers Say, Nov. 26, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Renata Yambayeva and Anatoly Dzhumailo article headlined "Novel With Continuation" says billionaire Roman Abramovich is said to try to reconcile the main shareholders of Norilsk Nikel mining and metallurgical company Vladimir Potanin and Oleg Deripaska. Abramovich is going to buy a 7 — 10 percent stake in the company; pp 1, 9 (845 words).

2. Yelena Chernenko et al. report headlined "NATO Invited for Explosion" says Russia and NATO are to sign an agreement on cooperation in scrapping old ammunition and arms. The alliance technologies are to be used in Russia; pp 1, 3 (711 words).

3. Pavel Korobov article headlined "God's Will Made Elective" says the Russian Orthodox Church has for the first time drafted a document regulating the election of the church head; pp 1, 5 (816 words).

4. Darya Nikolayeva and Dmitry Butrin article headlined "Science Sign of Agreement Again" says the pension reform of 2013 will only affect the ones who do not ask the government to keep the cumulative part of their pension savings; pp 1, 8 (949 words).

5. Anna Pushkarskaya and Nikolai Sergeyev article headlined "Prosecutor General's Office Getting Ready for Relocation" says the Prosecutor General's Office is to move to St. Petersburg following the Supreme Court; p 2 (661 words).

6. Natalya Bashlykova article headlined "Cossack Party Disguises Itself as Communists" says former United Russia member and Rostov Region Deputy Governor Sergei Bondarev has been elected the leader of the newly set up Cossack Party; p 2 (632 words).

7. Ivan Safronov article headlined "Open Roskosmos Awaits Dmitry Medvedev" looks into prospects for the development of the Russian space sector to be discussed at today's government meeting to be chaired by Prime Minister Dmitry Medvedev; p 2 (580 words).

8. Natalya Gorodetskaya et al. report headlined "Russia Denied Right for Tortures" says the UN committee against tortures has found cases of tortures in the Russian law-enforcement agencies, the armed forces and even families. The UN calls for tougher legislation against tortures to be adopted in Russia; p 3 (770 words).

9. Ilya Barabanov article headlined "Political Technologies to Be Built Into System" compares the policy of the deputy head of the presidential administration in charge of internal politics, Vyacheslav Volodin, with his predecessor Vladislav Surkov; p 4 (2,747 words).

10. Maria Plyusnina article headlined "Prisoners Go Out to Roofs" gives details of a mutiny at a penal colony in Kopeisk, Chelyabinsk region, where inmates protested against tortures and money extortion; p 6 (686 words).

11. Sergei Strokan article headlined "Egyptian Revolution Bifurcates" says Egypt may return to authoritarian rule as the president amended the constitution; p 7 (421 words).

12. Angelina Davydova article headlined "No Money to Pay for Making Economy 'Green'" says climate talks in Doha are not backed with financing so the sides are unlikely to take any drastic measures; p 8 (704 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined "Vladimir Putin's Creative Pressure" says President Putin is to meet with his envoys who worked in his election headquarters during the presidential election campaign. He is expected to discuss Medvedev's government performance with his supporters; pp 1, 3 (821 words).

2. Vladimir Mukhin article headlined "Professional Armed Forces to Appear in 100 Years" says the present system of sergeants training in Russia makes it impossible to form professional armed forces; pp 1-2 (799 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Prime Minister Forgets About Party and Government" says Prime Minister Dmitry Medvedev's proposals for imposing tougher punishment for the violation of safety regulations by drivers has caused mixed reaction. Medvedev did not mention United Russia when coming up with the idea in his video blog; pp 1 — 2 (625 words).

4. Sergei Kulikov article headlined "Kiev Sick and Tired From Russian Gas" says the high cost of Russian gas makes Kiev buy less fuel in Russia; pp 1, 4 (641 words).

5. Viktoria Panfilova article headlined "Astana Turns Meter on for Tashkent" says Uzbekistan is to pay a fine of $15 million to Kazakhstan for improper use of electric energy, meanwhile Tashkent continues using the energy of its neighbor due to the energy problems in the country; pp 1, 6 (473 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "New Revolution Brews Up in Egypt" says the disagreement between liberals and Islamists has resulted in street protests in Egypt as a large number of people are protesting against the amendments to the constitution made by the president; pp 1-2 (529 words).

7. Editorial headlined "Traditionally Minded People Against Innovators" outlines topics to be discussed at the international climate conference in Qatar and comments on the Russian stance on the exhaust gas quotas; p 2 (465 words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Millions in Exchange for Freedom" says the Russian opposition plans to stage a rally on Dec. 15 and has chosen a softer approach towards the authorities; p 3 (758 words).

9. Ivan Rodin article headlined "In Politics: Acceleration of Diffusion in Tandem and Country" says that judging by last week's news reports President Putin and Prime Minister Medvedev did the same work in social and economic spheres; p 8 (495 words).

10. Artur Blinov article headlined "Week in World: One War Results in Another" says the recent hostilities with Hamas have shown that the Israeli missile defense system will be capable of protecting the country in case of a conflict with Iran; p 8 (478 words).

11. Nikolai Surkov article headlined "War in Gaza Strip Becomes 2nd Judgment Day War" says Israel needs to reconsider its strategy amid the new balance of power in the Middle East; p 9 (950 words).

12. Alexei Fenenko article headlined "Future of Russian-U.S. Relations" comments on the issues Barack Obama's second administration is faced with; p 9 (550 words).

13. Valery Kistanov article headlined "Anti-Japanese Territorial Front: Myth or Reality" comments on political, economic and military issues in the East and North-East Asia, including Japanese territorial issues Russia is concerned about; p 9 (630 words).

Vedomosti

1. Editorial headlined "Commercial Gulag" comments on a mutiny at a penal colony in the Chelyabinsk region; pp 1, 4 (499 words).

2. Tatyana Lysova article headlined "Man of Week: Konstantin Malofeyev" comments on the searches and questioning of businessman and Rostelecom minority shareholder Konstantin Malofeyev; p 4 (259 words).

3. Polina Khimiashvili interview with Latvian Economy Minister Daniels Pavluts speaking on the global economic crisis and energy cooperation with Russia; p 5 (1,928 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yelena Kukol and Tamara Shkel article headlined "Budget Split Up to Kopek" says the State Duma has passed the federal budget for 2013 in the final reading; pp 1, 3 (974 words).

2. Yury Gavrilov article headlined "Inspection Across Ocean" says foreign inspectors, including Russian ones, are monitoring the work of a U.S. air base in California; p 2 (400 words).

3. Tamara Shkel article headlined "Agent Not Published" says United Russia lawmaker Yevgeny Fedorov wants to label Russian media receiving financial support from abroad as foreign agents; p 5 (396 words).

4. Vladislav Vorobypv article headlined "Revolutions Give Birth to Pharaohs" says the Arab Spring has resulted in a dictatorship in Egypt; p 6 (622 words).

Izvestia

1. Vladimir Dergachev article headlined "Culture Ministry to Sell Historical Heritage for Ruble" says the Culture Ministry has come up with an initiative to privatize historical building in the centre of Moscow for a record low price; pp 1, 4 (882 words).

2. Yelizaveta Mayetnaya et al. report headlined "Criminal Trace and Compromising Material Appear in Razvozzhayev Case" gives more criminal evidence in the case of opposition activist Leonid Razvozzhayev who reportedly had ties with criminal leaders; pp 1, 3 (1,091 words).

3. Article by opposition activist and writer Eduard Limonov headlined "People Do Not Accept Her" says Maria Alyokhina, one of the jailed members of the Pussy Riot punk group, could not find a common language with other inmates of the penal colony in the Perm region; p 3 (647 words).

4. Alexei Mikhailov article headlined "Invisible Ship Rejected Due to Gun" says the handover of two new ships to the Russian navy has been suspended due to delays with the supply of artillery mounts the ships are to be equipped with; p 3 (549 words).

5. Kristina Zelenyuk and Yanina Sokolovskaya interview with Russian Ambassador to Ukraine Mikhail Zurabov speaking on the progress in gas talks between the two countries; p 7 (602 words)

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "February Revolution in CPRF Approaching" says the leadership of the Communist Party of the Russian Federation (CPRF) is to be changed at the party conference in February 2013; pp 1, 5 (2,075 words).

2. Alexander Minkin article headlined "Cannibals Grow Older" says the present Russian authorities are not interested in the development of education and culture as there are afraid of clever electorate and they welcome illiterate migrant workers; pp 1, 6 (2,755 words).

3. Alexander Minkin article headlined "Foreign Advertising Agent" mocks the video blog by Prime Minster Medvedev in which he calls for tougher punishment for drivers violating safety regulations; pp 1-2 (589 words).

4. Igor Subbotin article headlined "It Gets Cooler in Egypt After 'Arab Spring'" comments on the situation in Egypt; p 2 (200 words).

Novaya Gazeta

1. Alexei Tarasov article headlined "Physicist Danilin and Russia's Metaphysics" says physicist Valentin Danilin released on parole still pleads not guilty of spying he had been convicted for; p 16 (692 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "President Becomes Angel, Business Angel" comments on president Putin's plans to co-finance private business startups in Russia; p 8 (454 words).

3. Maria Yepifanova article headlined "Technical Provision" says that opposition Coordination Council has approved the regulations and a date for a new mass rally; however, its members have failed to agree on ideological issues; p 7 (800 words).

4. Alexandra Garmazhapova article headlined "God Judge Madonna" gives details of court hearings in St. Petersburg against Madonna, where she was found not guilty of violating the law banning homosexual propaganda; p 15 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined "Who Divides Russia Into 'Russians' and 'Not Russians'" presents a journalistic investigation on the issue of interethnic conflicts in Russia; pp 1, 8, 9 (2,000 words).

RBK Daily

1. Valeria Khamareva article headlined "United Russia Didn't Have Enough Time" says that political technology of using "for image" to win the election has helped United Russia party to win the election; however, in December 2011 the party has become "the foe" itself; p 2 (550 words).

2. Yulia Yakovleva article headlined "Civil Platform Makes Move" comments on the first meeting of a party headed by tycoon Mikhail Prokhorov; p 2 (500 words).

3. Ivan Petrov article headlined "Investigators Conduct Searches at 'Podmoskovye'" says that new criminal charges will be brought against Yevgenia Vasilyeva, former head of the Defense Ministry's property management department, this week, which may influence the final sentence; p 2 (600 words).

Noviye Izvestia

1. Yulia Savina article headlined "Patrolling the Authorities" comments on setting up the official Cossack Party of Russian Federation (CPRF); pundits do not rule out that the party has been established with an aim to take votes from the Communist Party of Russian Federation (CPRF as well) at next regional election; p 2 (500 words).

2. Sergei Manukov and Yulia Zabavina article headlined "Outcome Postponed" says that Egypt is on the verge of a new revolution; p 2 (500 words).

3. Margarita Alyokhina article headlined "Book About Pussy Riot to Be Probably Withdrawn From Sales" says that a book published under Nadezhda Tolokonnikova's authorship without her consent will be removed from sale if the publishing house doesn't provide documents confirming the deal; p 5 (200 words).

Nov. 26, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

Read more

Independent journalism isn’t dead. You can help keep it alive.

As the only remaining independent, English-language news source reporting from Russia, The Moscow Times plays a critical role in connecting Russia to the world.

Editorial decisions are made entirely by journalists in our newsroom, who adhere to the highest ethical standards. We fearlessly cover issues that are often considered off-limits or taboo in Russia, from domestic violence and LGBT issues to the climate crisis and a secretive nuclear blast that exposed unknowing doctors to radiation.

As we approach the holiday season, please consider making a one-time donation — or better still a recurring donation — to The Moscow Times to help us continue producing vital, high-quality journalism about the world’s largest country.