
What the Papers Say, Nov. 26, 2012
November 25, 2012

Igor Tabakov

Kommersant

1. Renata Yambayeva and Anatoly Dzhumailo article headlined "Novel With Continuation"
says billionaire Roman Abramovich is said to try to reconcile the main shareholders of Norilsk
Nikel mining and metallurgical company Vladimir Potanin and Oleg Deripaska. Abramovich is
going to buy a 7 — 10 percent stake in the company; pp 1, 9 (845 words).

2. Yelena Chernenko et al. report headlined "NATO Invited for Explosion" says Russia
and NATO are to sign an agreement on cooperation in scrapping old ammunition and arms.
The alliance technologies are to be used in Russia; pp 1, 3 (711 words).

3. Pavel Korobov article headlined "God's Will Made Elective" says the Russian Orthodox
Church has for the first time drafted a document regulating the election of the church head;
pp 1, 5 (816 words).

4. Darya Nikolayeva and Dmitry Butrin article headlined "Science Sign of Agreement Again"
says the pension reform of 2013 will only affect the ones who do not ask the government



to keep the cumulative part of their pension savings; pp 1, 8 (949 words).

5. Anna Pushkarskaya and Nikolai Sergeyev article headlined "Prosecutor General's Office
Getting Ready for Relocation" says the Prosecutor General's Office is to move to St. Petersburg
following the Supreme Court; p 2 (661 words).

6. Natalya Bashlykova article headlined "Cossack Party Disguises Itself as Communists" says
former United Russia member and Rostov Region Deputy Governor Sergei Bondarev has been
elected the leader of the newly set up Cossack Party; p 2 (632 words).

7. Ivan Safronov article headlined "Open Roskosmos Awaits Dmitry Medvedev" looks
into prospects for the development of the Russian space sector to be discussed at today's
government meeting to be chaired by Prime Minister Dmitry Medvedev; p 2 (580 words).

8. Natalya Gorodetskaya et al. report headlined "Russia Denied Right for Tortures" says
the UN committee against tortures has found cases of tortures in the Russian law-
enforcement agencies, the armed forces and even families. The UN calls for tougher
legislation against tortures to be adopted in Russia; p 3 (770 words).

9. Ilya Barabanov article headlined "Political Technologies to Be Built Into System" compares
the policy of the deputy head of the presidential administration in charge of internal politics,
Vyacheslav Volodin, with his predecessor Vladislav Surkov; p 4 (2,747 words).

10. Maria Plyusnina article headlined "Prisoners Go Out to Roofs" gives details of a mutiny
at a penal colony in Kopeisk, Chelyabinsk region, where inmates protested against tortures
and money extortion; p 6 (686 words).

11. Sergei Strokan article headlined "Egyptian Revolution Bifurcates" says Egypt may return
to authoritarian rule as the president amended the constitution; p 7 (421 words).

12. Angelina Davydova article headlined "No Money to Pay for Making Economy 'Green'" says
climate talks in Doha are not backed with financing so the sides are unlikely to take any
drastic measures; p 8 (704 words).

Nezavisimaya Gazeta

1. Alexandra Samarina article headlined "Vladimir Putin's Creative Pressure" says President
Putin is to meet with his envoys who worked in his election headquarters during
the presidential election campaign. He is expected to discuss Medvedev's government
performance with his supporters; pp 1, 3 (821 words).

2. Vladimir Mukhin article headlined "Professional Armed Forces to Appear in 100 Years" says
the present system of sergeants training in Russia makes it impossible to form professional
armed forces; pp 1-2 (799 words).

3. Ivan Rodin article headlined "Prime Minister Forgets About Party and Government" says
Prime Minister Dmitry Medvedev's proposals for imposing tougher punishment for the
violation of safety regulations by drivers has caused mixed reaction. Medvedev did not
mention United Russia when coming up with the idea in his video blog; pp 1 — 2 (625 words).



4. Sergei Kulikov article headlined "Kiev Sick and Tired From Russian Gas" says the high cost
of Russian gas makes Kiev buy less fuel in Russia; pp 1, 4 (641 words).

5. Viktoria Panfilova article headlined "Astana Turns Meter on for Tashkent" says Uzbekistan
is to pay a fine of $15 million to Kazakhstan for improper use of electric energy, meanwhile
Tashkent continues using the energy of its neighbor due to the energy problems in the
country; pp 1, 6 (473 words).

6. Nikolai Surkov article headlined "New Revolution Brews Up in Egypt" says
the disagreement between liberals and Islamists has resulted in street protests in Egypt as
a large number of people are protesting against the amendments to the constitution made
by the president; pp 1-2 (529 words).

7. Editorial headlined "Traditionally Minded People Against Innovators" outlines topics to be
discussed at the international climate conference in Qatar and comments on the Russian
stance on the exhaust gas quotas; p 2 (465 words).

8. Alexei Gorbachev article headlined "Millions in Exchange for Freedom" says the Russian
opposition plans to stage a rally on Dec. 15 and has chosen a softer approach towards
the authorities; p 3 (758 words).

9. Ivan Rodin article headlined "In Politics: Acceleration of Diffusion in Tandem and Country"
says that judging by last week's news reports President Putin and Prime Minister Medvedev
did the same work in social and economic spheres; p 8 (495 words).

10. Artur Blinov article headlined "Week in World: One War Results in Another" says
the recent hostilities with Hamas have shown that the Israeli missile defense system will be
capable of protecting the country in case of a conflict with Iran; p 8 (478 words).

11. Nikolai Surkov article headlined "War in Gaza Strip Becomes 2nd Judgment Day War" says
Israel needs to reconsider its strategy amid the new balance of power in the Middle East; p 9
(950 words).

12. Alexei Fenenko article headlined "Future of Russian-U.S. Relations" comments on the
issues Barack Obama's second administration is faced with; p 9 (550 words).

13. Valery Kistanov article headlined "Anti-Japanese Territorial Front: Myth or Reality"
comments on political, economic and military issues in the East and North-East Asia,
including Japanese territorial issues Russia is concerned about; p 9 (630 words).

Vedomosti

1. Editorial headlined "Commercial Gulag" comments on a mutiny at a penal colony in the
Chelyabinsk region; pp 1, 4 (499 words).

2. Tatyana Lysova article headlined "Man of Week: Konstantin Malofeyev" comments on the
searches and questioning of businessman and Rostelecom minority shareholder Konstantin
Malofeyev; p 4 (259 words).

3. Polina Khimiashvili interview with Latvian Economy Minister Daniels Pavluts speaking



on the global economic crisis and energy cooperation with Russia; p 5 (1,928 words).

Rossiiskaya Gazeta

1. Yelena Kukol and Tamara Shkel article headlined "Budget Split Up to Kopek" says the State
Duma has passed the federal budget for 2013 in the final reading; pp 1, 3 (974 words).

2. Yury Gavrilov article headlined "Inspection Across Ocean" says foreign inspectors,
including Russian ones, are monitoring the work of a U.S. air base in California; p 2 (400
words).

3. Tamara Shkel article headlined "Agent Not Published" says United Russia lawmaker
Yevgeny Fedorov wants to label Russian media receiving financial support from abroad as
foreign agents; p 5 (396 words).

4. Vladislav Vorobypv article headlined "Revolutions Give Birth to Pharaohs" says the Arab
Spring has resulted in a dictatorship in Egypt; p 6 (622 words).

Izvestia

1. Vladimir Dergachev article headlined "Culture Ministry to Sell Historical Heritage
for Ruble" says the Culture Ministry has come up with an initiative to privatize historical
building in the centre of Moscow for a record low price; pp 1, 4 (882 words).

2. Yelizaveta Mayetnaya et al. report headlined "Criminal Trace and Compromising Material
Appear in Razvozzhayev Case" gives more criminal evidence in the case of opposition activist
Leonid Razvozzhayev who reportedly had ties with criminal leaders; pp 1, 3 (1,091 words).

3. Article by opposition activist and writer Eduard Limonov headlined "People Do Not Accept
Her" says Maria Alyokhina, one of the jailed members of the Pussy Riot punk group, could not
find a common language with other inmates of the penal colony in the Perm region; p 3 (647
words).

4. Alexei Mikhailov article headlined "Invisible Ship Rejected Due to Gun" says the handover
of two new ships to the Russian navy has been suspended due to delays with the supply
of artillery mounts the ships are to be equipped with; p 3 (549 words).

5. Kristina Zelenyuk and Yanina Sokolovskaya interview with Russian Ambassador to Ukraine
Mikhail Zurabov speaking on the progress in gas talks between the two countries; p 7 (602
words)

Moskovsky Komsomolets

1. Natalya Rozhkova article headlined "February Revolution in CPRF Approaching" says
the leadership of the Communist Party of the Russian Federation (CPRF) is to be changed
at the party conference in February 2013; pp 1, 5 (2,075 words).

2. Alexander Minkin article headlined "Cannibals Grow Older" says the present Russian
authorities are not interested in the development of education and culture as there are afraid
of clever electorate and they welcome illiterate migrant workers; pp 1, 6 (2,755 words).



3. Alexander Minkin article headlined "Foreign Advertising Agent" mocks the video blog
by Prime Minster Medvedev in which he calls for tougher punishment for drivers violating
safety regulations; pp 1-2 (589 words).

4. Igor Subbotin article headlined "It Gets Cooler in Egypt After 'Arab Spring'" comments
on the situation in Egypt; p 2 (200 words).

Novaya Gazeta

1. Alexei Tarasov article headlined "Physicist Danilin and Russia's Metaphysics" says
physicist Valentin Danilin released on parole still pleads not guilty of spying he had been
convicted for; p 16 (692 words).

2. Andrei Kolesnikov article headlined "President Becomes Angel, Business Angel" comments
on president Putin's plans to co-finance private business startups in Russia; p 8 (454 words).

3. Maria Yepifanova article headlined "Technical Provision" says that opposition
Coordination Council has approved the regulations and a date for a new mass rally; however,
its members have failed to agree on ideological issues; p 7 (800 words).

4. Alexandra Garmazhapova article headlined "God Judge Madonna" gives details of court
hearings in St. Petersburg against Madonna, where she was found not guilty of violating
the law banning homosexual propaganda; p 15 (800 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Alexander Kots and Dmitry Steshin article headlined "Who Divides Russia Into 'Russians'
and 'Not Russians'" presents a journalistic investigation on the issue of interethnic conflicts
in Russia; pp 1, 8, 9 (2,000 words).

RBK Daily

1. Valeria Khamareva article headlined "United Russia Didn't Have Enough Time" says that
political technology of using "for image" to win the election has helped United Russia party
to win the election; however, in December 2011 the party has become "the foe" itself; p 2 (550
words).

2. Yulia Yakovleva article headlined "Civil Platform Makes Move" comments on the first
meeting of a party headed by tycoon Mikhail Prokhorov; p 2 (500 words).

3. Ivan Petrov article headlined "Investigators Conduct Searches at 'Podmoskovye'" says that
new criminal charges will be brought against Yevgenia Vasilyeva, former head of the Defense
Ministry's property management department, this week, which may influence the final
sentence; p 2 (600 words).

Noviye Izvestia

1. Yulia Savina article headlined "Patrolling the Authorities" comments on setting up
the official Cossack Party of Russian Federation (CPRF); pundits do not rule out that the party
has been established with an aim to take votes from the Communist Party of Russian



Federation (CPRF as well) at next regional election; p 2 (500 words).

2. Sergei Manukov and Yulia Zabavina article headlined "Outcome Postponed" says that Egypt
is on the verge of a new revolution; p 2 (500 words).

3. Margarita Alyokhina article headlined "Book About Pussy Riot to Be Probably Withdrawn
From Sales" says that a book published under Nadezhda Tolokonnikova's authorship without
her consent will be removed from sale if the publishing house doesn't provide documents
confirming the deal; p 5 (200 words).

Nov. 26, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

What the Papers Say, Nov. 23, 2012
What the Papers Say, Nov. 22, 2012
What the Papers Say, Nov. 21, 2012

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2012/11/25/what-the-papers-say-nov-26-2012-a19643

http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-23-2012/471849.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-22-2012/471805.html
http://www.themoscowtimes.com/news/article/what-the-papers-say-nov-21-2012/471746.html

