×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

NTV Sued Over Inflammatory Show

The opposition continued attacks on state-controlled NTV on Monday over the television station's contentious documentary alleging that demonstrators received money for anti-Kremlin protests.

Demokratichesky Vybor, or Democratic Choice, filed two lawsuits accusing the channel of breaching copyright and libel laws, its deputy head, Igor Drandin, wrote on his Twitter feed Monday.

The movement, headed by prominent opposition leader and former Deputy Energy Minister Vladimir Milov, claims in the lawsuits that the authors of the documentary used opposition video from a pro-Putin rally without permission and without crediting the author.

In addition, the organization claims that the video contained inaccurate information.

"We are seeking 120,000 rubles ($4,100) in damages in the first suit and an aired retraction in the second one," Drandin told Gazeta.ru.

The 36-minute documentary titled "Anatomy of Protest" was broadcast by NTV on Thursday and Sunday.

The film suggests that some people at recent mass opposition rallies had been hired to demonstrate for fair elections and against the re-election of Prime Minister Vladimir Putin.

It also hints that the organizers were supported by the United States.

Earlier Sunday, former co-chairman of the Right Cause party Boris Nadezhdin announced that he had filed a defamation lawsuit against NTV.

The video has fueled more protests, the biggest of which attracted about 1,000 people to the Ostankino television tower Sunday.

More than 100 of them were detained. They had been released by Monday morning.

The channel's website, NTV.ru, has been experiencing continual distributed-denial-of-service attacks since Thursday. On Monday, the site was down for almost 12 hours, Interfax reported.

In St. Petersburg, six Yabloko party youth activists gathered outside the local NTV headquarters Monday to eat noodles, a reference to the Russian expression "to hang noodles on someone's ears," which is the equivalent of the English "to pull someone's leg."

Police officers "asked us to eat somewhere else," Yulia Alimova of Yabloko told Fontanka.ru. "We refused, and they left us alone."

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more