×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

25% in Channel One Sold

Roman Abramovich has sold a 25 percent stake in Channel One television to Yury Kovalchuk, majority shareholder in Bank Rossiya, making the latter a new major player on the Russian media market.

The National Media Group, Kovalchuk's media holding, has completed a deal to purchase a 100 percent stake of RastrKom-2002, which owns 25 percent of Channel One, Bank Rossiya's press service confirmed in an e-mailed statement to The Moscow Times.

Kommersant, which broke the story on Wednesday, cited a source close to the deal who estimated the value of the stake sold at $150 million and pointed out that the deal was completed late last year.

Through the National Media Group, Kovalchuk already owns 68 percent of Ren-TV and 72 percent of Peterburg – Pyaty Kanal.

Abramovich retains a 24 percent stake in majority state-owned Channel One, Russia's most popular channel, through ORT-KB and Eberlink-2002 and, analysts believe, the reshuffle in the ownership structure will have no affect on the channel's market or operations.

Abramovich's spokesman could not be reached Wednesday to comment on the details of the transaction.

Analysts agree, however, that something is off about the deal.

Unless Kommersant missed a zero, the price tag on the deal looks extremely low, said Vladimir Kuznetsov, media analyst at UniCredit Securities.

CTC Media, to compare, is valued at six times its projected 2010 revenues, while the same ratio was 0.8 percent for Channel One, he said. “This cannot be right … or it looks like someone has made a good purchase,” he said.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more