×
Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Gazprom Neft Forced Out of Iranian Project

Iran has ousted Gazprom Neft from a project to produce oil in the country, Iranian media reported.

Ahmad Qalebani, managing director of the National Iranian Oil Company, was quoted as saying the decision was final,  Interfax reported.

Gazprom Neft did not respond to a request for comment when contacted Monday.

Iran in August censured the subsidiary of the biggest Russian company, Gazprom, for procrastination over the memorandum of understanding the two sides signed back in November 2009 for work on the Azar field.

A consortium of Iranian companies will replace Gazprom Neft, Qalebani said.

The expulsion appears to run counter to an amicable statement from Russia's Energy Ministry last month. It said Energy Minister Sergei Shmatko traveled to Iran to meet with the country's Oil Minister Masoud Mir-Kazemi on Sept. 11, and they agreed to take a month to consider bringing other companies into the project.

"The parties discussed … the necessity of closer cooperation between Russian and Iranian companies in a number of oil and gas projects in Iran," the statement said.

Gazprom Neft has said it did not like the terms Iran offered, Interfax reported. At the same time, the reason behind the flop may have been the tightening of Western sanctions that punish Iran for its nuclear program. Gazprom, whose key revenues come from exports, has to take into account the repercussions of cooperating with Tehran.

But, another Russian state-owned company, Zarubezhneft, signed a memorandum of understanding for working in Iran this past summer.

Since January 2010, Russia's LUKoil and many other foreign companies have abandoned plans in Iran, citing the sanctions and the difficulty of working with the government there, a U.S. congressional report said in August.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more