What the Papers Say, June 10, 2013

Kommersant


1. Yegor Popov article headlined "No results with car show" says car manufacturers believe the price on participation in the Moscow car show is too high and threaten to ignore the event; pp 1, 9 (1,000 words).



2. Dmitry Butrin article headlined "Moscow city being rescued from idleness" says the Russian Fund of Direct Investment has suggested that the government should finish work on the law on project financing and concession agreements; pp 1, 8 (950 words).



3. Alina Sabitova article headlined "Place in 'Front' found for Igor Yurgens" says the president of the Russian Union of Insurers, Igor Yurgens, will cooperate with the All-Russia People's Front to attract liberally minded supporters to the movement; pp 1, 3 (850 words).



4. Pavel Belavin article headlined "Cinema to be included in funny budget" says the Russian federal cinema foundation has included video studios making low-quality comedies in the list of domestic film-makers eligible to receive state financing. The decision is explained by popularity of comedies among cinema goers; pp 1, 12 (800 words).



5. Natalya Bashlykova article headlined "Gennady Zyuganov gives nine commandments to his comrades-in-arms" reports on Communists' congress where party leader Gennady Zyuganov has instructed his colleagues how to win regional elections this autumn; p 2 (1,000 words).



6. Article attributed to the paper's political section headlined "Alexei Navalny freed from one percent" says the opposition RPR-Parnas party (Republican Party of Russia — People's Freedom Party) is going to nominate opposition activist Alexei Navalny for the Moscow mayoral election; p 2 (700 words).



7. Maxim Ivanov article headlined "Vladimir Putin comes close to ideal" says that a Levada Center poll has shown that 41 percent of Russians consider President Vladimir Putin to be the "leader of their dreams". He is believed to have a strategic vision of Russian problems; p 2 (550 words).



8. Article attributed to the paper's political section headlined "Inner circle fits into corners" reviews changes in the career of the people who used to be close to former Deputy Prime Minister Vladislav Surkov. Some of them also risk losing their posts, the article notes; p 3 (700 words).



9. Ivan Safronov interview with Deputy Defense Minister YuryBorisov speaking on the price formation in the Russian defense sector, the work of military enterprises and the future of the Oboronservis company; p 4 (3,300 words).



10. Yelizaveta Kuznetsova et al. report headlined "Takeoff prohibited to outsiders" says the visit of General Martin Dempsey, Chairman of the U.S. Joint Chiefs of Staff, to Moscow has been cancelled due to disagreements between Moscow and Washington over the payment for air navigation services of the Moscow air terminal; p 7 (950 words).



11. Kirill Belyaninov and Yelena Chernenko article headlined "Big brother goes to virtual world" comments on a scandal over the U.S. secret services' access to U.S. social networks used to gather information on web users; p 7 (650 words).


Nezavisimaya Gazeta


1. Alexandra Samarina article headlined "People's Front searching for sense" says the Kremlin pins hopes on the All-Russia People's Front movement to hold its foundation congress in Moscow on 11-12 June. The movement is expected to resolve vital economic problems; pp 1, 3 (1,200 words).



2. Vladimir Mukhin article headlined "Syrian forced march of Ulyanovsk paratroopers" says the Russian Defense Ministry has started getting ready for redeployment to the Middle East. Russian peacekeepers are ready to be involved in the UN mission in the Golan Heights if the UN Security Council makes a corresponding decision; pp 1-2 (700 words).



3. Ivan Rodin article headlined "Citizens do not believe in victory over corruption" says United Russia lawmaker Irina Yarovaya has drafted a new anti-corruption bill. Experts are sceptical about the effectiveness of the move; pp 1, 3 (750 words).



4. Anastasia Bashkatova article headlined "Euro makes holiday-makers nervous" says Russian holiday-makers planning to go to Europe are concerned about the growing euro rate and the weakening ruble; pp 1, 4 (800 words).



5. Yury Roks article headlined "Union with NATO becomes heavy cross for Georgia" says the bodies of seven servicemen killed in Afghanistan have been brought to Georgia. People are calling for an end of cooperation with NATO; pp 1, 7 (1,000 words).



6. Vladimir Skosyrev article headlined "Cyber wars between USA and China do not cease" looks at the results of the U.S.-Chinese summit and notes that neither of the sides in the talks agreed to change its policy in Asia; pp 1, 8 (600 words).



7. Editorial headlined "Moscow and Brussels: Symmetry of mutual complaints" says Moscow and the EU have failed to reach agreement on any serious issues in their relations at the recent summit in Yekaterinburg; p 2 (500 words).



8. Vera Tsvetkova article headlined "First embarrassment at Public TV" reviews recent shows broadcast by the Public TV channel and criticizes its editorial policy; p 2 (500 words).



9. Vladislav Maltsev article headlined "Islamic factor in Moscow mayor election" says the problem of illegal migrants and spread of Islam are becoming one of the most vital in Moscow, so mayoral hopefuls have to deal with them; p 3 (450 words).



10. Alexei Gorbachev report "Opposition not responsible for gas" says that a resolution criticizing the Russian authorities for the so-called Bolotnaya case will be submitted to the European Parliament this week. If the resolution is approved, this will become a serious signal for the Russian authorities and will worsen relations between Russia and the EU; p 3 (600 words).



11. Yury Paniyev report "Russia strives to arrive at Golan Heights" says that the UN has promised to consider Russia's initiative to send its peacekeepers to the Golan Heights; p 8 (1,100 words).



12. Leonid Vasilyev report "Are we ready for reforms from above?" looks at problems the Russian opposition is facing and says that it should focus on a dialogue and consensus; p 9 (3,400 words).


13. Brief unattributed report about the announcement of Putin's divorce; p 11 (100 words).


Vedomosti


1. Svetlana Bocharova article headlined "President to trust foreign agents" says Putin has signed a decree regulating audits of the property declarations of candidates standing in elections in Russia. International organizations are expected to be involved in checking foreign property of would-be parliamentarians and officials; pp 1, 5 (900 words).



2. Anastasia Fomicheva article headlined "Rubbish partner" says the RT-Invest fund is buying rubbish processing plants for the Rostec state corporation willing to control Russia's rubbish processing market; pp 1, 12 (600 words).



3. Editorial headlined "Too human" comments on Putin's announcement of his divorce plans and explains huge public interest in the news; pp 1, 6 (450 words).



4. Svetlana Bocharova report "Agents at Abyzov's" says that the NGO Grani in Perm has been recognized as a foreign agent because its director works in the open government; p 2 (850 words).



5. Lilia Birykova report "Front for A Just Russia members" says that people known for their criticism of the authorities will be offered posts in the bodies of the All-Russia People's Front; p 3 (550 words).



6. Maxim Glikin et al. report "Officials told to become more understandable" says that Putin has accused officials of too much formalities in their work. Officials do not understand what is expected from them, article says; p 4 (950 words).



7. Tatyana Lysova report in the column "Person of week" looks at acting Moscow Mayor Sergei Sobyanin; p 7 (400 words).



8. Roman Dorokhov et al. report "Pavel Durov rid of risks" says that a criminal case against the founder of VKontakte, Pavel Durov, opened over a traffic incident, has been closed; p 17 (550 words).


Rossiiskaya Gazeta


1. Unattributed interview headlined "Active work begins" with Lyudmila Shvetsova, one of the leaders of the All-Russia People's Front, speaking on the congress of the organization and the tasks it is facing; p 4 (2,600 words).



2. Alexander Mikhaylov report "Passions and robots" says that Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin has delivered a lecture "Russia: Global challenges and defense policy" to United Russia members; p 2 (650 words).


Izvestia


1. Dmitry Yevstifeyev interview "Amirov's lawyers prepare complaint to European Court over torture" with arrested Makhachkala mayor Said Amirov's lawyer Almaz Kaziyev speaking on the conditions in custody for the former official and charges brought against him; pp 1, 4 (700 words).



2. Yulia Tsoy et al. report headlined "United Russia to carry out purges of its ranks" says United Russia has started checking information on its members planning to take part in elections of all levels to avoid scandals with unwanted people representing the party; pp 1-2 (550 words).



3. Anastasia Dulenkova and Svetlana Povoraznyuk article headlined "Yury Luzhkov buys first asset in Russia after leaving mayoral post" says a horse farm in Kaliningrad Region has become the first Russian company purchased by former Moscow mayor Yury Luzhkov after his dismissal; pp 1, 4 (700 words).



4. Anastasia Kashevarova interview with Mikhail Starshinov, member of the coordination council of the All-Russia People's Front about its relations with the government; p 2 (950 words).



5. Svetlana Subbotina report "Opposition activists complain about Yevkurov" says that not all those who wanted to come to Moscow to take part in the alternative Ingush national congress, could do so; p 3 (750 words).



6. Viktor Loginov report "Moscow mayoral election to be shown in internet" says that it will be possible to watch the Moscow mayoral election in the internet; p 3 (600 words).



7. Yelena Teslova report "Mikhail Prokhorov faces prosecutor's check" says that to stand in the Moscow mayoral election, businessman Mikhail Prokhorov will have to get rid of all foreign assets he owns before 10 July; p 3 (650 words).



8. Maria Gorkovskaya report "Obama forms team of 'iron ladies'" looks at U.S. President Barack Obama's administration and features comments of Russian pundits on the matter; p 7 (800 words).



9. Maria Gorkovskaya report "U.S. Department of State threatens Americans with bandit St Petersburg" looks at the report of the U.S. Department of State on the situation in the northwest of Russia and features comments of Russian experts; p 7 (1,500 words).


Moskovsky Komsomolets


1. Mikhail Zubov article headlined "Will Putin bury United Russia on Wednesday?" looks ahead at the founding congress of the All-Russia People's Front to be held on 11-12 June; pp 1-2 (450 words).



2. Irina Finyakina article headlined "Orphans for North Caucasus" comments on an initiative by children's ombudsman Pavel Astakhov to give Russian orphans to North Caucasus families; pp 1, 3 (300 words).



3. Article by economic expert Stanislav Belkovsky headlined "Putin: Long live divorce" comments on Putin's announcement of his divorce decision and wonders how the Russian Orthodox Church will treat the news; p 2 (500 words).



4. Natalia Rozhkova report "Sovereign, but not democracy" says that the newspaper has obtained a draft manifesto of the All-Russia People's Front; p 2 (650 words).



5. Olga Bozhyeva article "Airborne troops not to see Promised Land" says that the UN does not allow Russian peacekeepers to go to the Golan Heights; p 2 (500 words).



Moskovskiye Novosti

1. Svetlana Babayeva's article headlined "Life's aggregator" looks into the manifesto and the declaration of the All-Russia People's Front and comments on the movement's prospects; pp B2-B3 (1,200 words).


2. Alexandra Beluza and Svetlana Babayeva's article headlined "To take Moscow" says that the main objective of the upcoming Moscow mayoral election is to put an end to non-systemic opposition's willingness to play a significant role in Moscow life; pp B4-B5 (1,300 words).


3. Alexandra Beluza article headlined "Elections and Murphy's Laws" lists seven mistakes those competing for the post of Moscow mayor should not make during their election campaigns; pp B6-B8 (1,900 words).


4. Alexandra Beluza interview with political analyst Oleg Matveychev on the evolution of methods of manipulating the mass consciousness; pp B8-B9 (1,200 words).


RBC Daily

1. Inga Vorobyeva and Yulia Sinyaeva article headlined "Two weeks for government" says that Vladimir Putin has been dissatisfied with the government's implementation of his pre-election promises and has given the ministers two weeks to present more concrete road maps; pp 1-2 (600 words).


2. Ivan Petrov article headlined "Definitions for corruptionists" says that the head of the Duma Committee on Security and Prevention of Corruption, Irina Yarovaya, has presented a draft of the bill that would toughen officials' responsibility for stealing budget funds. The document envisages that law-enforcers will have the right to check officials' spendings and expropriate too expensive goods for the benefit of the state; p 2 (600 words).


3. Yevgeny Krasnikov article headlined "Putin's divorce excites hackers" says that the official Twitter account of Russia's Federal Antimonopoly Service has been hacked, and hackers have posted comments on Vladimir Putin's divorce; p 10 (150 words).


Novaya Gazeta

1. Maria Yepifanova article "Not enough deputies for everyone" says that opposition politicians hesitate to put their candidacies forward for the Moscow mayoral election, as the more of them put their candidacies forward — the harder it will be for all of them to get to the final election stage; p 7 (800 words).


2. Yelena Masyuk interview with the member of the presidential Human Rights Council, Tamara Morshchakova, who headed the group of nine experts who conducted independent analysis of the Yukos case; pp 8-9 (2,100 words).


3. Unattributed article features an excerpt from the State Duma deputy Ilya Ponomarev's testimony on what happened during the rally on 6 May 2012; pp 12-13 (2,000 words).


Noviye Izvestia

1. Margarita Alekhina article headlined "Lessons of obedience" says that the FSB has sent requests to a number of Moscow schools, demanding that they report on their contacts with non-commercial organizations and opposition trade unions; pp 1, 5 (400 words).


Komsomolskaya Pravda

1. Oleg Potapov article headlined "Sodom and Gomorrah of European politics" says that the leaders of the European Union increase pressure on Russia, fearing that the Russian State Duma would pass a law banning homosexual propaganda; p 8 (1,300 words).

Related articles:

Read more