Support The Moscow Times!

What the Papers Say, Nov. 6, 2012

Igor Tabakov


1. Ksenia Dementyeva and Svetlana Dementyeva article headlined "5 Banks Come to Sergei Ignatyev" says that Russia's leading private banks have joined their efforts to demand less regulation of the banking sector engaged in consumer credits. The heads of the banks warned that new tough regulations drafted by the Russian Central Bank would make bank loans unaffordable to many people; pp 1, 10 (719 words).

2. Kabai Karabekov et al. report headlined "Kyrgyzstan and Tajikistan to Be Armed With Russian Money" says that Moscow plans to spend $1.1 billion on re-armament of the Kyrgyz armed forces and $200 million on Tajikistan in response to U.S. attempts to play a greater role in Central Asia; pp 1, 7 (792 words).

3. Konstantin Eggert interview with Israeli President Shimon Peres ahead of his visit to Moscow. The senior official speaks on the Syrian crisis and relations between Russia and Israel; pp 1, 8 (2,553 words).

4. Roman Rozhkov article headlined "Torrents Get Into Trouble" outlines measures drafted by the Russian Economic Development Ministry to fight against Internet-based piracy; pp 1, 13 (594 words).

5. Kirill Antonov and Ilya Barabanov article headlined "Mintimer Shaimiyev Protects Tatar Rights From Imperial Ones" comments on former Tatarstan President Mintimer Shaimiyev's criticism of United Russia, who spoke out against plans to ban the use of the title president for heads of republics in Russia; p 2 (899 words).

6. Natalya Bashlykova et al. report headlined "United Russia Staff Cannot Be Reshuffled" says that reshuffle plans for United Russia's regional branches announced by Dmitry Medvedev have not been implemented so far. Eight out of 10 heads of the United Russia branches kept their posts after regional conferences; p 2 (762 words).

7. Maxim Ivanov et al. report headlined "Arkady Rotenberg Works for Chuvashia Rating" reports on the rating of political stability of Russian regions calculated by the St. Petersburg Politics fund; p 2 (760 words).

8. Andrei Kolesnikov article headlined "Not a Single Day Without Ivan Denisovich" reports on President Vladimir Putin's meeting with Alexander Solzhenitsyn's widow, Natalya, to discuss literature and Russia's national security; p 3 (656 words).

9. Ilya Shepelin and Oleg Yeruslanov article headlined "Russian March Taken for Fancy-Dress Ball" says United Russia lawmakers have complained to the law-enforcement agencies about participants in the nationalist march in Moscow on Nov. 4 as many of them wore face masks despite the ban; p 4 (579 words).

10. Kirill Belyaninov article headlined "Barack Obama and Mitt Romney to Compare Their Equal Chances" says experts do not rule out the possibility of Barack Obama and Mitt Romney getting the same number of votes in the presidential election; p 7 (621 words).

11. Pyotr Netreba article headlined "Dmitry Medvedev to Open Transport Corridor for Asia" says Russian Prime Minister Dmitry Medvedev will make proposals for development of new transport corridors in Asia at an international forum in Vietnam; p 7 (761 words).

12. Georgy Dvali article headlined "Georgia Threatened With Prison Revolution" says that an increasing number of prison inmates and their relatives are protesting against prison conditions in Georgia. The situation risks turning into a prison revolt; p 7 (523 words).


1. Timofei Dzyadko article headlined "Base of Possibilities" says Rosneft president Igor Sechin is setting up an investment holding company to work in Russia and abroad; pp 1, 10 (546 words).

2. Editorial headlined "Whom Police Work for" says that the effectiveness of the Russian police reforms depends on the work of the whole law-enforcement system; pp 1, 4 (508 words).

3. Olga Kuvshinova report "Another Budget" says that analysts from BNP Paribas have discovered that Russia's GDP and the share of the state sector have reached 50 percent and are unlikely to decrease; p 1 (600 words).

4. Anton Trifonov report "Half of Market Goes to West" says that trade in Russian companies' securities is shifting abroad; p 1 (600 words).

5. Maria Zheleznova et al. report "Rough Council" says that the presidential human rights council, in reply to Putin's proposal to expand the makeup of the body, has asked not to appoint deputies and members of the Public Chamber; p 2 (500 words).

6. Anastasia Kornya report "Caucasus Below" says that political analysts have assessed the level of social and political well-being of Russian regions. Dagestan and Ingushetia turned out to be outsiders, the article says; p 2 (550 words).

7. Polina Khimshiashvili report "Questionable Zero" says that the Ukrainian Central Elections Commission has failed to sum up the parliamentary election results. The opposition members threatened they would return their mandates; p 2 (550 words).

8. Yevgenia Pismennaya report "5 Challenges for Medvedev" says that the government has discussed the draft plan of its activities until 2018. The Cabinet has failed to approve the document, but defined the main challenges. People want to more actively participate in public life, the document says; p 3 (600 words).

9. Editorial headlined "Non-Respected Minority Shareholders" says the number of investors on the Russian stock market has reduced by 25 percent over a year. The trend is attributed to the bad investment climate in the country; p 4 (375 words).

10. Yevgenia Pismennaya and Maria Zheleznova interview with head of the Civil Initiatives Committee and former Finance Minister Alexei Kudrin speaking on Rosneft buying TNK-BP, on the pension reform and the political situation in the country; p 7 (5,459 words).

11. Marat Davletbayev report "Vladimir Putin and Legalism" says that the main hallmark of political life in Russia over the last few months was recriminations between the authorities and the opposition regarding a lack of ideology and a clear program; p 4 (700 words).

12. Ksenia Boletskaya report "VTB's Satellite" says that the VTB Group is holding talks about buying blocking shares of Russia's biggest operator of paid television, National Satellite Company; p 9 (700 words).

13. Anastasia Golitsyna report "Google Without Right to Signature" says that it is difficult for foreign companies to learn whether their resources have been included in the list of banned websites; p 15 (700 words).


1. Yelizaveta Mayetnaya article headlined "Russia May Be Ousted From Council of Europe Because of Defense Ministry" says the Russian Defense Ministry has ignored the rulings by the European Court of Human Rights, as 30 servicemen who won lawsuits against the ministry have not been provided with flats; pp 1, 4 (1,587 words).

2. Taras Podrez article headlined "Chubais Commissions Romney to Work Out Development Strategy for Rusnano" says that Rusnano corporation head Anatoly Chubais has commissioned a company linked to U.S. presidential candidate Mitt Romney to draft a development strategy for his corporation; pp 1-2 (901 words).

3. Pyotr Kozlov article headlined "Country to Be Left Without Internal Migrants and National Minorities" says the council for ethnic relations under the Russian president wants to introduce politically correct names for ethnic minorities; pp 1, 4 (461 words).

4. Tatyana Sharapova article headlined "Navalny 'to Be Calmed Down' by 10,000 Lawsuits" says United Russia activist Vladimir Svirid wants to file over 10,000 lawsuits against opposition leader Alexei Navalny, who called United Russia the "party of crooks and thieves"; p 2 (423 words).

5. Svetlana Subbotina article headlined "Prosecutor General's Office Asked to Check Romney Jr." says that A Just Russia lawmaker has asked the Prosecutor General's Office to check the reasons for the visit of Mitt Romney's son to Moscow last week; p 2 (519 words).

6. Mikhail Rubin report "Central Elections Commission Does Not Recognize U.S. Election" says that NGOs have prepared a report, ordered by the commission, about violations in the forthcoming presidential election in the U.S.A.; p 3 (700 words).

7. Ivan Afanasyev article headlined "We Have Figures. Obama Will Win" says that voters from seven states will determine the results of the U.S. presidential election; p 8 (809 words).

8. Eduard Limonov report "Will He Take Revenge?" looks at former Menatep head Platon Lebedev, who is to be released from prison soon; p 10 (700 words.)

Rossiiskaya Gazeta

1. Vladislav Kulikov article headlined "Try to Deceive Me" says that separate articles on fraud committed by officials are to be added to the Criminal Code; pp 1, 9 (874 words).

2. Yelena Kukol and Roman Markelov article headlined "Shopping Without Translation" says the Communications Ministry does not plan to impose tough regulations on buying goods in foreign Internet-based shops; pp 1, 5 (1,123 words).

3. Leonid Radzikhovsky article headlined "Outburst" analyzes the role of the Bolshevik revolution in 1917 in the Russian and global history; p 3 (797 words).

4. Konstantin Novikov article headlined "Where is Russian March Heading" says that the nationalist march in Moscow on Nov. 4 had three times fewer participants than initially expected; p 4 (494 words).

5. Yekaterina Ogorodnik report "Look at Digit" says that the 16th congress of the National Association of TV and Radio Broadcasters opens in Moscow today; p 5 (350 words).

6. Viktor Feshchenko article headlined "To See Tahrir" comments on Russian Foreign Minister Sergei Lavrov's visit to Egypt; p 8 (440 words).

7. Nikolai Dolgopolov article headlined "Lord of 5 Rings" recalls a scandal over bribery of the International Olympic Committee officials by Mitt Romney's team when he headed the U.S. committee to hold the Winter Olympics in Salt Lake City; p 8 (569 words).

8. Alexander Gasyuk article headlined "Vote, Otherwise They Will Win" says Russian-speaking Americans plan to support Barack Obama in the U.S. presidential election; p 8 (575 words).

9. Yelena Yakovleva interview with head of the external relations department at the Moscow Patriarchate, Metropolitan Ilarion of Volokolamsk; p 12 (1,900 words).

Moskovsky Komsomolets

1. Vasily Mironov article headlined "Drought and Retail Networks Make Prices Rise" looks at the cause of a hike in bread prices in Russia; pp 1-2 (488 words).

2. Melor Sturua article headlined "With the Shield or on the Shield" analyzes the chances of Barack Obama or Mitt Romney winning the U.S. presidential election; pp 1-2 (1,079 words).

3. Anastasia Rodionova article headlined "March of Lonely Ones" notes the absence of unity among groups taking part in nationalist marches on National Unity Day on Nov. 4; pp 1-2 (709 words).

4. Igor Subbotin article headlined "Assad's Enemies Create Single Front" reports on the Syrian opposition forum held in Qatar; p 2 (427 words).

5. Vladislav Inozemtsev article headlined "National Unity Cracks at Seams" criticizes the Russian government's policy using nationalism as the main idea to unite people; pp 1, 3 (988 words).

6. Igor Subbotin report "Who Shadows CIA" says that British rights activists have told the newspaper about Western secret prisons; p 3 (600 words).

7. Yulia Ruzmanova and Pavel Chuvilyayev article headlined "Donkeys' vs. 'Elephants'" says Russia is likely to benefit from Mitt Romney's victory in the U.S. presidential election as the war with Iran, which he may launch, will result in growing oil prices; p 5 (1,181 words).

8. Lev Kolodny interview with former Moscow mayor Yury Luzhkov speaking on architectural projects implemented in Moscow while he was mayor; p 7 (2,693 words).

RBK Daily

1. Ivan Petrov article headlined "Operation Press" says Russian Interior Minister Vladimir Kolokoltsev has instructed his deputies to begin their daily work with monitoring the Russian press looking for articles covering the police's work. The measure is seen to improve the image of the police; pp 1, 3 (450 words).

2. Valeria Khamrayeva article headlined "Ultra-Right Cause" says the Right Cause party, designed as a liberal one, will be transformed into a rightist project; p 2 (600 words).

3. Vladimir Pavlov article headlined "Chance for Romney" says Barack Obama is said to have lost his advantage over his rival Mitt Romney, who now has equal chances of winning the presidential election; p 5 (500 words).

4. Alexander Litoi article headlined "'Russian March' Without Navalny" says that the Russian March, which took place in Moscow on Nov. 4, has differed from all recently held opposition rallies and showed mistrust of the nationalist movement in its leaders; p 2 (400 words).

5. Anton Olshannikov article headlined "Shmatko Taken Down a Peg" says that the Prosecutor General's Office has found financial violations in the Energy Ministry and now its former head Sergei Shmatko has minimal chances of being appointed as the head of a new joint energy company; p 6 (550 words).

Noviye Izvestia

1. Anastasia Maltseva article headlined "Complaints Reach Kremlin" says that more than 5,000 requests to ban potentially dangerous websites have been received by Roskomnadzor (Federal Service for Supervision in Telecommunications, Information Technology and Mass Communications) after the amendments to the law on child protection from harmful information came into force, and only 10 of the websites were included in the blacklist; pp 1, 5 (500 words).

2. Vera Moslakova article headlined "Playing in Nerves" says that the Russian authorities are investigating the activities of the Left Front movement headed by the opposition leader Sergei Udaltsov with an aim to shut it down; p 2 (500 words).

3. Andrei Karev interview with Tatyana Moskalkova, a deputy chairperson of a State Duma committee; p 3 (600 words).

Komsomolskaya Pravda

1. Pavel Filippov article headlined "Obama and Romney to Be Judged by 'Photo Finish'" outlines the prospects of the presidential election in the United States and says that Barack Obama and Mitt Romney have almost equal chances of winning it; p 3 (800 words).

2. Vladimir Vorsobin article headlined "'Russian March' Is Meaningless, But Not Merciless" comments on the nationalist rally held in Moscow on Nov. 4; p 5 (500 words).

3. Alexander Grishin article headlined "Broke Away From 'Reservation'" says that the Russian March has turned into a routine annual event; p 5 (600 words).

Nov. 6, 2012/BBC Monitoring/©BBC 

Related articles:

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more