Support The Moscow Times!

Moldova Blocks Screening of Russian Film on Crimea Annexation

Members of the People's Militia of Crimea stand guard outside the State Council building, during preparations for the first anniversary of the Crimean referendum to secede from Ukraine and join Russia, in Simferopol, March 13, 2015.

Moldova has blocked the screening of a Russian documentary promoting the annexation of Crimea, and has banned the maker of the film and a top state-run media executive from entering the country, news reports said.

The film, titled "Crimea: The Path to the Motherland" was scheduled to be shown at the Moldova-based offices of Russia's Rossia Segodnya state-run news agency, but the screening was canceled for "technical reasons," after security officials told the head of the news bureau that the presentation of the film was "undesirable," Ekho Moskvy reported Thursday.

Moldova — a former Soviet republic that in 1990 lost a strip of its land, Transdnestr, to pro-Moscow separatists similar to those rebelling in eastern Ukraine today — has also banned entry to the country for the film's maker Andrei Kondrashov, and the head of Rossia Segodnya, Dmitry Kiselyov, Interfax reported, citing Moldova's Interior Ministry.

Kondrashov and Kiselyov, who also hosts a talk show on Rossia 1 television known for its virulent anti-Western rhetoric in favor of the Kremlin, had been scheduled to take part in a video conference introducing the film, the report said.

The documentary was shown across Russia this week to mark the anniversary of Crimea's March 16 referendum on joining Russia — a balloting that paved the way for the annexation. Western governments and Kiev have denounced the referendum, saying that the separatist bid contradicted the Ukrainian Constitution, and the voting was influenced by the heavy presence of Russian troops and the lack of public debate.

In an interview for the film, Russia's President Vladimir Putin said he ordered his staff to begin preparations for annexing Crimea weeks before the referendum, contradicting Moscow's previous claims that the takeover was prompted by the vote.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more