Support The Moscow Times!

Editor of Embattled Liberal Radio Station Plans Buyout From State Company

Alexei Venediktov

Amid a fight for control of opposition-minded Moscow radio station Ekho Moskvy, the station's editor-in-chief will lead an effort to gain full ownership from a state-owned media company.

The move is the latest in a tussle between Alexei Venediktov, Ekho's long-time editor, and Mikhail Lesin, the chief of Gazprom Media, an arm of Russia's natural gas giant Gazprom. Gazprom Media owns 66 percent of Ekho. The remaining shares are owned by the radio station's journalists, including Venediktov.

"We will make a written offer to Lesin to buy the stake," Venediktov was quoted as saying in a message on Ekho's website.

According to Venediktov, Lesin, who as press minister in the early 2000s oversaw the renationalization of Russia's key television stations, said he would consider an offer "if the price is adequate."

Venediktov and Lesin have been at odds since Nov. 6, when Lesin fired Ekho Moskvy journalist Alexander Plyushchev for violating "ethical norms" in a tweet about the death of the son of the head of the Kremlin administration. Venediktov contested the decision, saying only he can fire editorial staff under the radio station's charter. Despite pressure from Lesin, he has refused to offer up Plyushchev's head.

An extraordinary shareholder meeting will be held on Nov. 21 to discuss the fate of the station, its editor and its format. Venediktov, who will attend the meeting, has said he doesn't rule out that he could be fired.

The struggle over Ekho Moskvy comes as Russian authorities tighten control over domestic media. Several editors of high-profile news outlets have been elbowed out of their posts in recent months over editorial policy, and a new law will cap foreign ownership of media at 20 percent from 2017, a move critics say is designed to bring in Russian owners the Kremlin can more easily control.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more