Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

Former Editor of Russia?€™s RBC Says Political Pressure Behind Dismissals

Maxim Stulov / Vedomosti

The former chief editor of the RBC media holding has said that political pressure on the company resulted in the dismissal of top staff members, the Meduza news website reported Thursday.

RBC's work on the Panama Papers was like waving a ?€?red rag?€? at the Kremlin, Yelizaveta Osetinskaya said in an interview published by The Financial Times.

Reporters at the paper were told to ?€?dig for information?€? following the Panama revelations, which leaked details of thousands of offshore accounts, Osetinskaya said.

The information included details on Sergei Roldugin, a close friend of Russian President Vladimir Putin. The cellist owns a number of offshore companies with cash flows of $2 billion.

RBC newspaper editor-in-chief Maxim Solyus was dismissed from his position on May 13. Osetinskaya and chief editor of the RBC website Roman Badanin resigned in protest, along with several other staff members.

Osetinskaya also dismissed claims from Deputy Communications Minister Alexei Volin that the dismissals had taken place for economic reasons. Volin told reporters that the RBC editors had been ?€?fired for idiocy,?€? as well as ?€?incompetence and lack of professionalism.?€?

Their work had driven the media holding into debt to the sum of 1.5 billion rubles ($22.5 million) he said, the Interfax news agency reported.

RBC general director Nikolai Molybog said that the journalists left due to ?€?disagreements on important issues.?€?

The RBC media holding has allegedly drawn Kremlin displeasure on a number of occasions. The company published several articles on Russian President Vladimir Putin's alleged family members, as well as an article on an oyster farm next to the Black Sea mansion dubbed ?€?Putin's Palace,?€? Reuters reported.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more