Support The Moscow Times!

Russian Media Launch Boycott of State Duma Over Sexual Harassment Claims

Leonid Slutsky (L) Dmitry Serebryakov / TASS

Russia’s leading news outlets have launched a campaign to boycott the State Duma after its ethics commission dismissed sexual harassment accusations against deputy Leonid Slutsky. 

At least five female journalists have accused deputy Slutsky of sexual harassment since February. On Wednesday, the Duma ethics commission dismissed the accusations, noting that the complaints may have been coordinated to tarnish the reputation of the Duma deputy.

Following the decision, Russian media outlets including RBC, Kommersant and Dozhd TV announced plans to discontinue or suspend their work in the Duma. They were joined by Ekho Moskvy, and RTVI by early Thursday. 

“With its decision, the ethics commission has, in effect, recognized the possibility of sexual harassment of journalists by newsmakers as a norm,” RBC’s editorial board manager Yelizaveta Golikova said on Wednesday.

“We disagree with this approach and refuse to consider the Duma’s position on this question normal,” she added.

Kommersant said it was “putting an end” to working with Slutsky, while Dozhd TV announced it would suspend its work in the Duma.

“It has become clear that it’s simply dangerous for women to be in the State Duma,” Dozhd TV's chief editor Alexandra Perepelova said.

Ekho Moskvy said it was recalling both male and female correspondents from the Duma, while said it would remove all news items that mention Slutsky by name with the exception of those covering his sexual harassment claims. 

“State Duma deputy Leonid Slutsky denies the allegations of sexual harassment. From now on, denies the existence of deputy Slutsky and is joining the boycott launched by our colleagues,” its editorial board tweeted.

RTVI supported the boycott and called for Slutsky's resignation.

The head of the Duma’s Information Policy Committee said the news outlets’ “emotional” move “contradicts the most important task of the press to inform the public.”

Addressing allegations of Slutsky’s past inappropriate behavior toward the five female journalists, the Duma ethics commission said he had not violated “behavioral norms.”

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more