Support The Moscow Times!

France 'Probing' Russian Involvement After TV Channel Hacked

CDC/ Amanda Mills

SAN FRANCISCO/PARIS — Russian hackers linked to the Kremlin could be behind one of the biggest attacks to date on televised communications, which knocked French station TV5Monde off air in April, sources familiar with France's inquiry said.

A French judicial source said investigators are "leaning towards the lead of Russian hackers," confirming a report in French magazine L'Express.

Hackers claiming to be supporters of Islamic State caused the public station's 11 channels to temporarily go off air and posted material on its social media feeds to protest against French military action in Iraq.

But the judicial source said the theory that Islamist militants were behind the cyber attack was no longer the main lead in the investigation.

U.S. cybersecurity company FireEye, which has been assisting French authorities in some cases, said Wednesday that it believed the attack came from a Russian group it suspects works with the Russian executive branch. Relations between Paris and Moscow have suffered over the crisis in Ukraine, leading France to halt delivery of two helicopter carriers built for Russia.

Information about the TV5 attack was published on a website branded as part of the "Cyber Caliphate," a reference to the Islamic State.

But the site was hosted on the same block of Internet Protocol addresses and used the same domain name server as the group called APT28 by FireEye and Pawn Storm by Trend Micro, another large security company.

"We suspect that this activity aligns with Russia's institutionalized systematic `trolling' -devoting substantive resources to full-time staff who plant comments and content online that is often disruptive, and always favorable to President Putin" of Russia, FireEye said via e-mail.

French authorities distributed a sample of malicious software from machines at the television network that both FireEye and Trend Micro said originated with the Russian hacking group.

Trend Micro Vice President Rik Ferguson said it was possible that both the Russians and true Islamic State sympathizers had hacked the network, but the judicial source and FireEye discounted the possibility, citing other evidence.

Code used in the attack had been typed on a Cyrillic keyboard at times of day corresponding to working hours in St. Petersburg or Moscow, FireEye said.

Researchers have tied the Russian group to attacks on NATO countries and on e-mail of the White House and U.S. State Department.

Though paid Russian Internet commenting operations have been described in media reports for months, a story last week by the New York Times associated one of the main operations, in St. Petersburg, with disruptive fake news reports in the United States. The story connected the group with dozens of interconnecting hoax web pages, tweets and other false accounts of a chemical plant explosion in Louisiana, among other misinformation campaigns.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

Once
Monthly
Annual
Continue
paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more