Enjoying ad-free content?
Since July 1, 2024, we have disabled all ads to improve your reading experience.
This commitment costs us $10,000 a month. Your support can help us fill the gap.
Support us
Our journalism is banned in Russia. We need your help to keep providing you with the truth.

United Russia Accuses U.S. Media of Meddling in 2016 Duma Elections


The United Russia ruling party presented a report on Friday about U.S. media's alleged attempt to influence Russia’s domestic affairs, including the 2016 State Duma elections.

According to Leonid Levin, chair of the State Duma’s committee on information technologies who presented the report to lawmakers, there is a “large-scale system the U.S. [use] to influence domestic politics in Russia,” and media outlets like Voice of America, Radio Svoboda and the CNN TV channel are part of it.

“During the parliamentary election campaign last year, radio stations funded from the U.S. state budget carried out propaganda and distorted the election process in Russia,” Levin was quoted by the state-run TASS news agency as saying.

These media outlets, the lawmaker said, questioned the “democratic nature” of the election system in Russia, and talked about election results being predetermined.

“Only two percent of the articles [painted 2016 Duma elections] in a positive light. Forty-three percent were openly negative, and 55 percent were neutral,” Levin was quoted as saying. “Only two parties – [liberal] Yabloko and [the opposition party] PARNAS – were covered positively. Sources of information included mostly opposition politicians and experts who saw the election process negatively, which led to providing only one point of view.”

Commenting on the report, leader of the LDPR nationalist party Vladimir Zhirinovsky suggested discussing the findings with Alexander Bortnikov, director of the Federal Security Service (FSB). “They have more materials and know better,” Zhirinovsky was quoted as saying by TASS.

United Russia lawmakers announced working on the report in March 2017, following U.S. Senator Jeanne Shaheen calling for a probe into Russia’s state-run propaganda TV channel RT. “We have good reason to believe that RT News is coordinating with the Russian government to spread misinformation and undermine our democratic process,” Shaheen had said.

… we have a small favor to ask. As you may have heard, The Moscow Times, an independent news source for over 30 years, has been unjustly branded as a "foreign agent" by the Russian government. This blatant attempt to silence our voice is a direct assault on the integrity of journalism and the values we hold dear.

We, the journalists of The Moscow Times, refuse to be silenced. Our commitment to providing accurate and unbiased reporting on Russia remains unshaken. But we need your help to continue our critical mission.

Your support, no matter how small, makes a world of difference. If you can, please support us monthly starting from just $2. It's quick to set up, and you can be confident that you're making a significant impact every month by supporting open, independent journalism. Thank you.

paiment methods
Not ready to support today?
Remind me later.

Read more