Moscow
MIN +2
MAX +4
Mostly Cloudy / 09:37 PM / Traffic

Ekho Editor in Labor Inquiry, Host Hacked

Speculation of an orchestrated attack on the country's most high-profile radio station grew stronger Wednesday after Ekho Moskvy editor Alexei Venediktov said prosecutors had summoned him for questioning and a prominent show host said hackers had taken over his e-mail and blog accounts.

Venediktov said prosecutors contacted him in connection with a month-old complaint from a citizen regarding questions about the radio station's compliance with the Labor Code.

The editor later said that the request had been canceled, but that the timing was suspicious.

"This [complaint] lay one month in the prosecutors' office, and suddenly they decided to use it," Venediktov told Moskovsky Komsomolets.

The complaint had been filed by Alexander Filsher, a Yabloko activist from the southern Tambov region, who argued that Ekho Moskvy's editorial statute violates the law by prohibiting its journalists from joining political parties, Gazeta.ru reported.

Venediktov called Filsher a "straw-man complainer" and said the incident evoked memories of 2001, when Gazprom Media took over the NTV television channel.

"The aim is to keep me and my journalists under pressure and make us more afraid," he said.

Meanwhile, prominent blogger and Ekho Moskvy show host Alexei Plushchev said Wednesday that hackers had taken over his mail, Twitter and Facebook accounts, as well as his blog on the station's website.

"The second attempt to hack into my e-mail was successful," he wrote on his homepage.

On Tuesday, Venediktov had disclosed a massive dispute with Gazprom Media and announced that he and his deputy were resigning from Ekho Moskvy's board of directors because the state-controlled media holding, which owns 66 percent of the radio station, demanded a reshuffle.

The nine-member body had been staffed by four Gazprom representatives, three members of Ekho Moskvy's newsroom, which controls the other 34 percent of the station, and two independent members.

Venediktov told Kommersant that he decided to resign after Gazprom Media insisted on increasing its boardroom members to five, thus leaving the station with a minority of four.

Observers have suggested it is no coincidence that the scandal broke at the height of campaigning before the March 4 presidential election and less than a month after Prime Minister Vladimir Putin assailed Ekho Moskvy for "covering him in diarrhea."

Gazprom Media CEO Nikolai Senkevich told Kommersant that the holding decided to press for the boardroom changes now because of "heightened attention toward the station from different sides." He refused to elaborate.

Venediktov has pointed out that Gazprom Media issued its boardroom demands on Dec. 30, weeks before Putin's attack.

Analysts speculated that the affair was initiated by overeager officials.

"Somebody wanted to do Putin a service, but it turns out that they did him great harm," said Alexei Mukhin of the Center for Political Information, a think tank.

See also:

Censorship Fears Mount as Officials Move to Tackle 'Negativity' in Russian Media

Curbs on Foreign Ownership Will Gut Russia's Media

Russia Asks Facebook, Google, Twitter to Comply With Law on Data Storage

From the Web

Dear reader,

Due to the increasing number of users engaging in personal attacks, spam, trolling and abusive comments, we are no longer able to host our forum as a site for constructive and intelligent debate.

It is with regret, therefore, that we have found ourselves forced to suspend the commenting function on our articles.

The Moscow Times remains committed to the principle of public debate and hopes to welcome you to a new, constructive forum in the future.

Regards,

The Moscow Times