Moscow
MIN -6
MAX +4
AM Showers / 05:50 AM / Traffic

Radio Liberty Hiring New Team, Executive Says

Ascfusa.orgCritics have accused the U.S.-funded broadcaster, founded in 1953 as a Cold War tool to influence opinion in the Soviet bloc, of abandoning many of its listeners.

Radio Liberty is hiring dozens of staff to rebuild its operations in a modern multimedia format, a senior executive of the station's parent company Radio Free Europe/Radio Liberty said Friday.

After moving to a new bureau in Moscow, Radio Liberty's staff is to number 40 to 50 people in both Moscow and Prague, Julia Ragona, Radio Free Europe's vice president of content, distribution and marketing, told The Moscow Times.

That number is about half of the "close to 90 people" that the station employed in both cities until September, when more than 40 journalists were laid off in Moscow, reducing the local bureau to a staff of just 10.

Ragona said that the layoffs were necessary to build a "single team" with different skills that would focus on turning Radio Liberty into a digital multimedia outlet under its new director, Masha Gessen. Hitherto the station consisted of two separate teams for radio and online content, she said.

She reiterated that the station's budget would not be cut. Radio Free Europe, which is funded by the U.S. Congress and currently has an annual budget of $92 million, does not disclose individual financial details, but Ragona said that Radio Liberty remains the largest of its divisions.

Critics have accused the U.S.-funded broadcaster, founded in 1953 as a Cold War tool to influence opinion in the Soviet bloc, of abandoning many of its listeners. The staff cuts went hand in hand with the announcement that Radio Liberty will end its AM broadcasting next month.

Ragona admitted that a small and "dedicated" audience did use AM, but added that, especially in Moscow, the signal was so bad that it was "very painful to listen to."

Writing in The Moscow Times earlier this week, Radio Free Europe's president Steve Korn said that the decision to abandon AM broadcasts was based on a federal law that forbids foreign control of broadcast licenses — prompting accusations that the broadcaster was caving in to Kremlin pressure.

Ragona pointed out that the law was in line with legislation in Western countries, including the United States, where foreigners are prohibited from owning terrestrial broadcasting licenses, which prompted Australian media tycoon Rupert Murdoch to obtain citizenship in 1985.

Russian broadcasters, first and foremost the Kremlin-funded RT Television channel, are limited to cable and satellite, she said.

Radio Liberty also explored taking on a Russian partner to circumvent the law, but a planned deal with Alexander Lebedev, who owns Novaya Gazeta and a number of Moscow radio stations, fell through because his licenses did not allow the content necessary for Radio Liberty, Ragona said.

Related articles:

See also:

Radio Liberty's Fate Unclear

Censorship Fears Mount as Officials Move to Tackle 'Negativity' in Russian Media

Curbs on Foreign Ownership Will Gut Russia's Media

From the Web

The Moscow Times is happy to serve as a platform for intelligent and constructive discussion.
Any comment deemed non-constructive, personal attacks, spam and abuse will not be tolerated and will lead to you being banned from our website.
comments powered by Disqus