Moscow
MIN -8
MAX -5
Mostly Cloudy / 10:53 AM / Traffic

Poll Finds 94% of Russians Depend on State TV for Ukraine Coverage

Sergei Karpukhin / ReutersForeign Minister Sergei Lavrov exchanging documents with his Ugandan counterpart Sam Kutesa on Monday.

The views echoed among Russia's state-owned television networks have taken a firm grip on the country's population, according to the results of a poll published Monday.

The Levada Center, a Moscow-based independent research organization, revealed that 94 percent of the population relies on domestic television networks to follow developments in Ukraine and Crimea. The outcome of the poll, which was conducted in April, was based on the opinions of a representative sample of 1,602 adults across 45 regions.

Russia's television news landscape is comprised largely of state-owned networks that tend to support the Kremlin's account of the situation in Ukraine. The poll suggests that the views presented by state-run news broadcasts have shaped the Russian population's opinions on the situation.

The Levada Center found that 44 percent of respondents think foreign media outlets are "not very objective" about the situation in Ukraine, while 50 percent consider Russia's state media outlets to be "generally objective."

These latest findings lined up with the results of a poll conducted by the organization in March, which found that 47 percent of respondents were confident in the objectivity of their country's federal media outlets.

Foreign Minister Sergei Lavrov echoed this sentiment at a news conference on Monday.

"Images [of attacks on civilians in Odessa and Mariupol] would not be shown on respected channels like CNN and BBC, among others," Lavrov said.

Lavrov then called on Western ambassadors to base their diplomatic reports on Russian state-run television, without which they would be doing a "totally unprofessional job."

Likewise, President Vladimir Putin honored 300 journalists earlier this month for their objective coverage of events in Crimea. Among those honored were broadcast journalists from state-run television channels as RT, Channel One, NTV and LifeNews.

The Levada Center's poll further revealed that 58 percent of respondents believe that observers from the Organization for Security and Cooperation in Europe, or OSCE, in Ukraine had painted a biased portrait of the situation in the country, neglecting the views of its largely Russian-speaking eastern population.

More than half of the respondents expressed the view that the OSCE mission to Ukraine — which was marred by the abduction of its observers by pro-Russian separatists — only exacerbated tensions in the country.

However, the poll revealed a split reaction to Western sanctions against Russia. More than a third of the respondents were "rather worried" about the political and economic sanctions, while 40 percent were "not very worried."

Contact the author at g.tetraultfarber@imedia.ru

See also:

Ukraine Bans 14 Russian TV Channels for 'War Propaganda'

State TV Runs Report on Foreign Mercenaries in Kiev

From the Web

Dear reader,

Due to the increasing number of users engaging in personal attacks, spam, trolling and abusive comments, we are no longer able to host our forum as a site for constructive and intelligent debate.

It is with regret, therefore, that we have found ourselves forced to suspend the commenting function on our articles.

The Moscow Times remains committed to the principle of public debate and hopes to welcome you to a new, constructive forum in the future.

Regards,

The Moscow Times