@

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The

30 YEARS

Russian Broadcaster RTVI Starts Airing
in Mali

July 08, 2025

Rostec chief Sergei Chemezov. Sergei Vedyashkin / Moskva News Agency

Russian television network RTVI has launched broadcasts in Mali via the country’s largest
provider, Malivision, the channel announced on Tuesday.

The move, which extends RTVI’s reach to an estimated 3 million viewers in the African
country, is the latest in a broader push by Russian media outlets to expand influence across
the African continent.

“The channel’s entry into Mali enhances its position in Africa and will create new prospects
for expansion,'" said Andrei Popov, RTVI’s director of global distribution.

He added that the channel has “plans to deepen cooperation with local operators across the
region.”

Since 2022, RTVI has claimed operations in 64 countries and unrecognized territories in
Africa, according to CEO Dmitry Suryaninov.


https://rtvi.com/news/rtvi-rasshiryaet-prisutstvie-v-afrike-kanal-zapustilsya-v-seti-malivision/

While the channel primarily targets Russian-speaking audiences, its entry into Mali suggests
an effort to broaden its messaging.

Related article: The Wagner Group Is Leaving Mali. But Russian Mercenaries Aren't Going
Anywhere.

RTVI has been linked to Sergei Chemezov, the head of state-owned defense conglomerate
Rostec who served in the KGB alongside Putin in Dresden during the Cold War.

“We lived in the same building and were in contact both professionally and personally,”
Chemezov has said publicly of their shared past.

A 2019 investigation by the exiled outlet Proekt alleged that Chemezov was the force behind
the investment that allowed RTVI to relaunch in 2017.

According to Proekt, the channel’s U.K.-registered copyright holder, Brenrose Limited, was
headed in 2018 by Kirill Ganin, who was simultaneously employed by Rostec-affiliated
companies. That same year, Tatyana Druzhneva, a former executive at a Rostec contractor,
was named RTVI’s executive director.

In 2019, ownership was transferred to Mikayel Israyelyan, an American entertainment
industry entrepreneur of Armenian descent with no prior ties to Russian media.

Sources quoted by Proekt suggested Israyelyan may have acquired the channel on behalf of
another party.

A former senior official familiar with Chemezov told Proekt that the Kremlin viewed RTVI as a
“liberal project” useful for projecting a controlled image of media pluralism.

“A balance was needed to show the world there is freedom of speech in Russia,” the official
said, but added that the channel “remained tied to the security services and took orders from
Putin.”

Rostec has denied any connection to RTVI.

An earlier version of this article included a sentence attributed to reporting by Proekt. That
sentence has been removed for factual accuracy.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/08/russian-broadcaster-rtvi-starts-airing-in-mali-a89733


https://www.themoscowtimes.com/2026/03/06/the-wagner-group-is-leaving-mali-but-russian-mercenaries-arent-going-anywhere
https://www.themoscowtimes.com/2026/03/06/the-wagner-group-is-leaving-mali-but-russian-mercenaries-arent-going-anywhere
https://www.forbes.ru/sobytiya/obshchestvo/239270-zavhoz-iz-drezdena-kak-vladimir-putin-soshelsya-s-sergeem-chemezovym
https://www.proekt.media/narrative/liberal-sergey-chemezov/
https://www.themoscowtimes.com/2019/12/17/us-businessman-buys-russian-language-rtvi-broadcaster-a68648

