Radio Free Europe Says U.S. Shut Its
Russian Broadcast

By AFP

April 03,2025

The TV studio at the Radio Free Europe/Radio Liberty headquarters in Prague. Martin Divisek / EPA /
TASS

The head of Radio Free Europe/Radio Liberty said on Thursday that the U.S. government had
switched off a satellite that transmitted its Russian-language program into Russia.

The Prague-based station, founded by the United States during the Cold War to counter Soviet
propaganda, has seen its funding frozen by U.S. President Donald Trump amid a drive to slash
the size of the federal government.

RFE/RL won a temporary restraining order in court, but the U.S. Agency for Global Media, the
U.S. government agency that oversees its operations, has not yet released funding.

"We came into work today and saw that satellite services that reach into Russia had been
turned off by USAGM, "' RFE/RL chief executive Stephen Capus told AFP.


https://www.themoscowtimes.com/author/afp-2

Related article: For Russia’s Regional Journalism, RFE/RL’s Closure a ‘Catastrophe’

The decision affects the 24-hour Russian-language Current Time channel's broadcasts to
Russia, Ukraine, Central Asia, eastern Europe and other regions.

"USAGM notified RFE/RL that satellite contracts carrying Current Time to Europe were
terminated,' Capus added.

USAGM did not immediately respond to a request for comment.

Capus said that Russian clients were now getting a red TV screen with a sign: "We regret to
inform you that U.S. Agency for Global Media (USAGM) has decided to terminate the
distribution of Current Time."

RFE/RL reaches almost 50 million people in countries including Belarus, China, Iran or
Russia, seeking to counter the official propaganda.

Employing 1,700 staff, it broadcasts in 27 languages to 23 countries.

Related article: ‘Today We Celebrate’: Kremlin and Russian Propaganda Rejoice as Trump
Guts RFE/RL, VOA

RFE/RL moved to Prague from Munich in 1995, following the collapse of the Soviet Union.
Capus said the radio had other means of reaching the Russian audience.

"But ... this wasn't the Russian government taking such an action. This was ordered by the
USAGM," he said.

RFE/RL put many staff on reduced-pay leave on Tuesday as it waited for the USAGM to
disburse the $77 million the radio needs to keep running until October.

"I don't think there's any question that the Trump administration would like to see us shut
down. I think that's pretty clear," Capus said.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2025/04/03/radio-free-europe-says-us-shut-its-russian-broadcast-a
88600


https://www.themoscowtimes.com/2026/07/09/for-russias-regional-journalism-rferls-closure-a-catastrophe
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/09/today-we-celebrate-kremlin-and-russian-propaganda-rejoice-as-trump-guts-rferl-voa
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/09/today-we-celebrate-kremlin-and-russian-propaganda-rejoice-as-trump-guts-rferl-voa

