M Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

For Russia’s Regional Journalism,
RFE/RL’s Closure a ‘Catastrophe’

Though imperfect, the outlet has been a rare source of independent
news for residents of Russia’s regions and Indigenous communities.

By Leyla Latypova

March 19, 2025

The Radio Liberty studio in Moscow in 2006. Yuri Mashkov / TASS

The U.S. government’s decision to defund global broadcasters Radio Free Europe/Radio
Liberty and Voice of America has dealt yet another blow to Russian independent media after
the Trump administration’s earlier freeze on foreign aid.

But this time, the looming shutdown of RFE/RL’s Russian bureau — which includes four
regional newsrooms and two services in Indigenous languages — is likely to be acutely felt by
millions of Russians in the country’s ethnic republics and regions.

“This is definitely a catastrophe,' said journalist Andrei Grigoryev, a freelance reporter and


https://www.themoscowtimes.com/author/leyla-latypova
https://www.themoscowtimes.com/2025/01/30/trumps-foreign-aid-freeze-throws-russian-civil-society-into-crisis-a87804

photographer for Idel.Realii, RFE/RL’s service covering Russia’s Volga republics and regions.

Like other RFE/RL freelancers, Grigoryev received a work suspension order early last week
— before Trump signed an executive order gutting RFE/RL’s parent, the U.S. Agency for
Global Media (USAGM).

Grigoryev, who was named a “foreign agent” by Russia and has an arrest warrant against
him, said he is now looking for a new job in Poland, where he and his wife immigrated in
spring 2022.

“We more or less know the language, but there are still a lot of gaps. When it comes to
working as a journalist, our Polish is not good enough yet — not even close,” he told The
Moscow Times.

Layoffs at RFE/RL and VOA risk leaving hundreds of journalists without jobs. Both news
structures have been designated as “undesirable” by the Kremlin, meaning their employees
would face criminal punishment in Russia if forced to return.

"For now, all RFE/RL newsrooms continue to operate. However, it’s unclear how the situation
will develop from here. The mood among the colleagues differs, but of course, there is fear for
the future,” said a journalist with RFE/RL’s Tatar and Bashkir-language service, requesting
anonymity due to the company’s strict media engagement rules.

Related article: ‘Today We Celebrate’: Kremlin and Russian Propaganda Rejoice as Trump
Guts RFE/RL, VOA

Though RFE/RL announced on Tuesday that it had filed a lawsuit against USAGM and a few EU
member states have reportedly pledged to seek out new ways to fund the outlet, its journalists
who spoke to The Moscow Times remained largely pessimistic about its future.

Beyond the direct impact on staff, the possible shutdown of RFE/RL would also deepen the
vacuum in reporting on Russia’s regions.

Local media outlets still operating from inside Russia have nearly completely ceased reporting
on social issues — “even the seemingly neutral ones like urban planning or ecology” — out of
fear of upsetting officials and being shut down, according to journalist Grigoryev.

"In the field [of regional journalism] competition is not an obstacle. The more publications
cover regional topics, the better. But now...we've lost yet another important one. As a result,
this niche that RFE/RL was occupying will be simply left empty,” said Grigoryev.

"Of course, there are other good regional publications and projects such as Govorit
NeMoskva ... but their reporting is still just a drop in the ocean,” he continued. “The number
of needs, problems and complaints people in the regions have is many times greater than
what they alone can cover.”

When the news of VOA and RFE/RL’s funding cuts broke, nemeses and more sober critics alike
were quick to point out that the broadcasters could have met a different fate had they more
effectively adapted to the rapidly changing post-Cold-War media sector.


https://www.rferl.org/a/russia-rferl-correspondent-wanted-list-grigoryev-tatarstan/32142897.html
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/21/today-we-celebrate-kremlin-and-russian-propaganda-rejoice-as-trump-guts-rferl-voa
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/21/today-we-celebrate-kremlin-and-russian-propaganda-rejoice-as-trump-guts-rferl-voa
https://about.rferl.org/article/rfe-rl-sues-usagm-to-block-termination-of-federal-grant/
https://t.me/radiosvoboda/78457
https://www.themoscowtimes.com/2023/01/17/russias-local-journalists-struggle-to-keep-news-flowing-from-home-and-abroad-a79839
https://t.me/Govorit_NeMoskva
https://t.me/Govorit_NeMoskva
https://www.themoscowtimes.com/2025/03/18/today-we-celebrate-kremlin-and-russian-propaganda-rejoice-as-trump-guts-rferl-voa-a88393

Though VOA’s Russia coverage has faced the most criticism, RFE/RL’s Russian regional
services also received a fair share of reproval, with observers noting their inability to compete
with younger, locally-made media.

A former employee of Kavkaz.Realii, RFE/RL’s regional service covering the North Caucasus,
admitted in a conversation with The Moscow Times that the outlet’s coverage “does not
always reflect the real situation” in the region.

“At times it seems that the outlet is [Chechen leader] Ramzan Kadyrov’s press service, with a
significant portion of the news being dedicated solely to his activities. At the same time, the
coverage of events in other republics, such as Kabardino-Balkaria, Karachay-Cherkessia and
North Ossetia, remains insufficient,” said the former Kavkaz.Realii employee, who requested
anonymity to speak freely.

“Most of the outlet’s editorial staff are ethnic Russians from southern regions like Rostov,
Krasnodar and Stavropol. There are almost no representatives from ethnic republics with
knowledge of local languages,” added the journalist. “The issue here is not the nationality of
these individuals, but their superficial awareness of events occurring in ethnic republics... The
content they put out is like a Russian view of the Caucasus."

Related article: Freed U.S.-Russian Journalist Alsu Kurmasheva: ‘Our Work Right Now Is to Be
a Witness to History’

Veteran dissident journalist and music critic Artemy Troitsky said that while RFE/RL and VOA
“certainly may need some reforms to be more efficient and more modern,” that alone is not
enough of a reason to shut them down.

“The closure of Voice of America and Radio Free Europe is an extremely foolish decision by
the Trump administration. It’s a decision that benefits only Putin's Russia...These stations
should be strengthened, not shut down,” Troitsky told The Moscow Times.

Ksenia Turkova, a broadcast journalist at VOA who was laid off after the Trump
administration dismantled USAGM, said it was misguided to measure the outlet’s success
based on its Russian service’s metrics.

“VOA has more than 60 language services. Many of them were very popular in their
broadcasting regions, some were the only source of [independent] news there. The Iranian
service, a 24-hour Afghan TV channel, newly launched radio stations in Rwanda, multi-hour
TV and radio shows in other African countries [that helped] counter Kremlin propaganda —
all of this is also VOA,” Turkova told The Moscow Times.

“So when people ask me, ‘Why feel sorry? The news outlet wasn’t that popular anyway,’ I
think the very premise of the question is flawed,” she said.

VOA and RFE/RL hold deep sentimental meaning for generations of Soviet dissidents,
especially those born in the 1950s and 1960s, who saw it as a breath of fresh air and a rare
lifeline to Western pop culture amid censorship and propaganda.

“There is no strict official statistic on how many people in the U.S.S.R. listened to these so-


https://www.themoscowtimes.com/2025/07/21/freed-us-russian-journalist-alsu-kurmasheva-our-work-right-now-is-to-be-a-witness-to-history
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/21/freed-us-russian-journalist-alsu-kurmasheva-our-work-right-now-is-to-be-a-witness-to-history

called ‘enemy voices,’ but rough estimates suggest that the numbers were huge — about
20-30 million people. It was a very popular activity,” said Troitsky.

“Listeners in the Soviet Union didn’t make much of a distinction between VOA, RFE and the
BBC...They were all very popular, but slightly different in broadcasting style and the
radicalism of their journalistic positions,” he added. “Radio Free Europe was the most hard-
hitting, the most anti-Soviet...[it] focused exclusively on political topics.”

Embed:

Many listeners hailed from the Soviet periphery — including modern-day Russia’s ethnic
republics — where authorities were less diligent in jamming their signals.

A special place among RFE/RL’s broadcasts was occupied by Azatliq Radiosi, the station
broadcasting in Tatar and Bashkir, the mutually intelligible Kipchak Turkic languages native
to Russia’s republics of Bashkortostan and Tatarstan that have over 4.7 million native
speakers worldwide.

Since Azatliq Radiosi first went on air from Washington in 1951 to bring uncensored news to
Tatar-speaking listeners behind the Iron Curtain, it has remained an anomaly in an
Indigenous-language media landscape overwhelmingly dominated by state-funded outlets.

“The closure of RFE/RL would deal an enormous, irreparable blow to Tatar journalism and the
Tatar language,” the journalist with Azatliq Radios1 told The Moscow Times, noting that the
service’s closure would be catastrophic for its staff.

“A Tatar-speaking journalist covering topics tabooed in Russia is a rare phenomenon. Apart
from RFE/RL’s Tatar-Bashkir service, there are simply no other media outlets working in the
Tatar language," they said.

With the number of Tatar and Bashkir speakers in rapid decline, Azatliq Radiosi also took on
the burden of educating the next generation of speakers, launching the free interactive
platform Aidai! Online.

“The entire republic of Tatarstan has failed to create a similar free platform for learning the
language...The importance of this project for the Tatar people is impossible to overestimate,”
said the Azathiq Radios1 journalist.

“If RFE/RL is shut down, materials on socio-political issues in Tatarstan and the Tatar world
in the Tatar language will cease to exist,” they added. “A 70-year history of independent
Tatar journalism will end in one day."

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2025/03/19/for-russias-regional-journalism-rferls-closure-a-catastr
ophe-a88399


https://www.themoscowtimes.com/2025/02/21/for-indigenous-families-in-russia-keeping-language-alive-is-an-impossible-task-a88097

