. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Germany Shutters Berlin Bureau of
Russian State Broadcaster, Moscow
Says

November 27, 2024

Channel One studio at Ostankino television center. Vyacheslav Prokofiev / TASS

Authorities in Moscow on Wednesday accused Germany of shutting down the Berlin bureau of
Russia’s state broadcaster Channel One over national security concerns, though German
officials later denied the allegations.

Channel One correspondent Ivan Blagoi said he and cameraman Dmitry Volkov were ordered
to leave Germany by mid-December.

“The decision was motivated by Germany’s national security interests,” Blagoi said, citing a
10-page document said to have been issued by German authorities.

According to Channel One, the document claims the broadcaster poses a “significant and
direct threat to German and EU public order and security” through its ability to influence
public opinion.


https://www.1tv.ru/news/2024-11-27/493768-vlasti_germanii_zakryvayut_nemetskoe_byuro_pervogo_kanala

Related article: Ex-State TV Reporter Zhanna Agalakova: 'We All Bear Some Degree of
Responsibility'

Officials in Berlin reportedly argue that Channel One has fostered distrust among Russian-
speaking migrants in Germany toward German and EU institutions by promoting a narrative
of the “declining West.”

Despite restrictions on Russian state-backed media, Channel One retains significant
viewership among former Soviet Union migrants in Germany, the document allegedly said.

Blagoi claimed the order to close the bureau came “almost immediately” after Channel One
aired a report on the recent arrest of a German citizen in Russia’s Kaliningrad region on
charges of sabotage.

Germany’s Federal Foreign Office spokesman Christian Wagner later dismissed the reported
closure as “false” and said he could “only assume that this is related to questions of residence
rights.”

“Russian journalists can report freely and unhindered in Germany,” Wagner said.

Russia’s Foreign Ministry announced that two employees of Germany’s ARD public
broadcaster would be expelled from Russia in a tit-for-tat move. Spokeswoman Maria
Zakharova said Moscow could accredit their replacements after Germany fully restores
Channel One’s Berlin bureau.

Wagner said that Berlin rejected the expulsion of the ARD employees “in the strongest
possible terms.”

When reached for comment, Germany'’s state media regulator told The Moscow Times that it
had “no knowledge” about the alleged closure of Channel One’s Berlin bureau. The Moscow
Times also contacted ARD for comment.

In late 2021, Germany successfully lobbied to block the German-language version of Russia’s
RT broadcaster from Europe’s satellite network, prompting Russia to shut down Deutsche
Welle’s Moscow bureau in retaliation.

The United States sanctioned Channel One over its ties to the Russian government.
AFP contributed reporting.
Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2024/11/27/germany-shutters-berlin-bureau-of-russian-state-broad
caster-moscow-says-a87140


https://www.themoscowtimes.com/2025/07/17/ex-state-tv-reporter-zhanna-agalakova-we-all-bear-some-degree-of-responsibility
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/17/ex-state-tv-reporter-zhanna-agalakova-we-all-bear-some-degree-of-responsibility
https://www.themoscowtimes.com/2024/11/27/moscow-vows-to-retaliate-for-rt-ban-in-germany
https://www.themoscowtimes.com/2024/11/20/russias-fsb-arrests-german-man-for-alleged-sabotage-of-energy-infrastructure-in-kaliningrad-a87075
https://tass.ru/politika/22511747

