
Muzzled in the West, RT Still Reaches
Audiences Across the Globe
By Sofia Johanson

September 25, 2024

A Russia Today (RT) channel microphone. Sergei Bulkin / TASS

“They close entry to us, and we will go through the window. Close the window and we will go
through the vents.”

Thus spoke Margarita Simonyan, editor-in-chief of RT, anticipating the inevitable sanctions
issued last week when the U.S. accused the outlet of being part of a Kremlin-backed campaign
to influence November’s presidential election. Simonyan's personal social media, as well as
the accounts linked to RT and Rossiya Segodnya, have also been blocked on Facebook and
Instagram. 

But while the U.S. seals the cracks in the windows to keep out Russian state-funded
broadcasting, the door remains wide open across Africa, Latin America and the Middle East. 

Figures regarding audience size are difficult to find and far from reliable, not least because

https://www.themoscowtimes.com/author/sofia-johanson


RT’s content is frequently spread across social media — often un-attributed. But the data to
which we do have access suggests the existence of a sizable and growing following. 

To give a sense of scale, in 2018, RT Actualidad — the broadcaster’s Spanish-language TV
channel — had 18 million viewers, while its social media accounts had 25 million followers.
Data from a year later puts weekly website visits to RT Arabic at 46.9 million, the outlet
boasting five times more Facebook followers than either Al-Jazeera or Al-Arabiya. In 2023 a
new bureau was reportedly being set up in Algiers, showing that Russia saw an opportunity to
carve out an even larger audience.

Similarly, the growth of RT en francais’ Facebook page was largely due to new followers based
in Francophone Africa. After 2022, RT executives reportedly were reaching out to news outlets
across the continent to establish strategic partnerships — notably in Mali, whose military
government enjoys warm relations with the Kremlin. 

Such growth is a relatively recent phenomenon, possibly resulting from RT’s pivot from
Russia-centric broadcasting to more local coverage due to a realization that was pithily
summarized by Simonyan herself: “Who is interested in watching news from Russia all day
long?”

Related article: Why Russian Propaganda Isn’t as Sophisticated as You Think

But what is RT actually saying to these relatively newly established audiences? 

Consistent with the outlet's founding mission to provide an alternative perspective on world
events, the West is unsurprisingly cast as an imperial hegemon, in full control of the
international media sphere and intent on retaining its political grip on the world. 

However, the exact identity of this “West” shifts depending on location. Analysis from 2020
showed that “EEUU” (the Spanish acronym for USA) was the most-used keyword in RT
Espanol’s sub-headlines, while its Facebook page covered the U.S. more than any Latin
American country. 

In a demonstration of RT's concern with local context, anti-Westernism is equated with anti-
Americanism when dealing with an audience likely already mistrustful of the U.S. due to its
role in the continent’s recent turbulent and murky political past.

Elsewhere, RT en francais’ coverage of Francophone Africa frequently highlights ex-imperial
power France as the primary evil. For instance, over half of the articles covering the Central
African Republic between 2018 and 2023 mention France, referring to it as “the old colonial
power,” lambasting it for its failed attempts to curb jihadism in the Sahel and casting its
contemporary political class as desperate to continue its imperial subjugation of the Central
African people. 

This local accommodation does not stop Russia from taking a central position in RT’s
international coverage. Russia frequently appears as a co-sufferer at the hands of the
omnipotent West. In the coverage of the Central African Republic, Russia is cast as the
inheritor of the Soviet Union’s anti-colonial legacy and repeated references are made to

https://www.themoscowtimes.com/2026/04/07/why-russian-propaganda-isnt-as-sophisticated-as-you-think


Russia’s historic “return” to the continent, presumably in an effort to find identification with
Central African readers with a recent national history of decolonization. 

Russia is also held up as an ideal partner on the world stage. RT Arabic covers growing Russo-
Saudi tourism links. RT Espanol deals with apparent U.S. attempts to impede the tightening of
Russo-Argentine relations and Bolivia’s aspirations to join BRICS. 

RT mirrors its sponsor nation in its identity as an embattled underdog – a role that was easy
to emphasize in its coverage of the sanctions directed against Russia. This included articles
dedicated to Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova’s claims that the U.S. was
trampling on freedom of speech and generally bolstered RT’s constructed identity as “just
guys who tell the truth,” as described by Simonyan when the outlet’s social media pages were
blocked on Tuesday. 

Of course, many countries broadcast news internationally. There is the BBC, CNN, Deutsche
Welle, CGTN, France 24 … the list goes on. Arguably these help to mold public opinion abroad,
or at least offer a somewhat favorable image of their sponsoring nation. 

This is why it is difficult — except in cases of disinformation — to label Russia’s media
presence in the Global South as a problem in need of solutions. To use this language merely
supports the contention that the West is intent on maintaining hegemony.

Related article: To the Kremlin, Everything Is Propaganda

Dr. Dani Madrid-Morales, a lecturer in global journalism at the University of Sheffield,
suggested the most important thing was that the audiences being targeted have their own
voice, that the West should “let citizens make up their own minds” and accept the fact that
there might be a “multiplicity of views” resulting from the coverage which they consume.
Moreover, if audiences across the Global South find a Russian version of world events more
compelling or attractive, bans and sanctions would do little to counter that. 

Even when Latin American fact-checking organizations were asked in 2023 whether shutting
down RT Actualidad was a potential solution to misinformation, the suggestion was shot
down as they pointed out that this would merely bolster the network’s claim that the West
does not want audiences to hear the truth — something which only RT can be trusted to
provide. 

Nonetheless, whilst attempting to muzzle RT’s operations in the Global South is clearly not a
viable nor logical step, that isn’t to say we should ignore the phenomenon entirely. 

Thirty-five countries abstained from the UN’s 2022 resolution to condemn Russia’s invasion
of Ukraine and a reported 36 countries have expressed an interest in joining BRICS. These are
the signs of a shifting world order. If we are to understand how and why these changes are
taking place, a good starting point would be to focus on how Russia is narrating world events
to various countries across the Global South, and thus learn why it has been so successful in
capturing their attention. 

The alternative is to remain arrogantly ignorant, a privilege which we cannot afford in these

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10220461.2022.2136236
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/07/to-the-kremlin-everything-is-propaganda


uncertain times.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2024/09/25/muzzled-in-the-west-rt-still-reaches-audiences-across-t
he-globe-a86454


