. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Labels Independent News Outlet
SOTA 'Undesirable’

May 16, 2024

SOTA craTi HOBOCTU PELEH3UM  PACC/ELOBAHMA  ®OTOPEMOPTAXMA MOMCK M0 CAITY A4y D0o

WHTEPBbIO 19 MAA 2024
«[yTuH — Tynom»: KTo Takue Die Partei n

3auyeM OHM “saxBaTuin” 3paHue
POCCUIMCKOro KOHCYNbCTBa?

Hemeukue akTUBUCTbI 9 Mas coobLymnm MyTUHY, 4TO OH
Tynow. bacTpbIKWH 3aBOAUT YrONOBHOE AEN0, 8 Mbl
pasroBapuBaem C aBTopaMu nephopmaHca.

WHTEPBbIO 13 MAfA 2024

«KaBkas 6e3 maTtepu»: uctopusa Mapuu
Cmenoi

0 ToMm, Kak paboTaet npoekT «KaBkaa 6e3 maTepu», N Kak
MY3K-TUpaH BepHyn Mapuio CMenyto [OMON.

sotaproject.com

Russian authorities on Thursday labeled the independent news outlet SOTA as “undesirable,”
effectively banning anyone from working with or having links to the organization.

Russia’s General Prosector’s Office, which announced the designation, described SOTA’s news
coverage as ‘“nothing more than an outright attempt to destabilize the socio-political
situation inside Russia.”

It also accused the news outlet, known for its coverage of protests and prosecutions against
anti-war Russians, of showing the public a distorted picture of events in Russia, which
“creates tension and irritation within society.”

The “undesirable” designation bans SOTA’s work inside Russia, puts staff members at risk of
jail time, and criminalizes engagement with the outlet, including sharing its content online.


https://t.me/genprocrf/3702

Related article: Russia Labels 3 More Human Rights Groups 'Undesirable'

The General Prosector’s Office claimed that SOTA receives support from the West, with “the
goal of undermining the spiritual and moral foundations of Russian society.”

It also said the outlet was working on the instruction of “Western non-governmental
organizations,” including SIA TV Rain and The Insider, both of which are independent news
outlets the Russian authorities designated as ‘“undesirable” in the years after the full-scale
invasion of Ukraine.

SOTA denied the claims that it has ties to the two news outlets, as well as to “Western
handlers.”

“We certainly oppose the war and the Putin regime and adhere to objective journalistic
standards in our work,” the outlet said in a statement on Thursday, vowing to continue
providing news coverage despite the “undesirable” designation.

Russia’s state internet watchdog Roskomnadzor blocked SOTA’s website in March for
spreading “false” information about the war in Ukraine and the Russian military.

Moscow introduced its “undesirable” list in 2015 to crack down on foreign NGOs and ban
Russians from working with or donating to them.

Authorities have since used the law on “undesirable” organizations to target independent
news outlets, human rights groups, environmental organizations, and educational
institutions.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2024/05/16/russia-labels-independent-news-outlet-sota-undesirabl
e-a85141


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/24/russia-labels-3-more-human-rights-groups-undesirable
https://t.me/sotaproject/80687
https://www.rferl.org/a/russia-blocks-sota-memorial-websites/32871261.html

