The

30 YEARS

' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Labels Radio Liberty 'Undesirable’

February 20, 2024

The Radio Free Europe/Radio Liberty studio. Yuri Mashkov / TASS

Russia authorities have designated the U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL)
news outlet as an “undesirable” organization.

The outlet appeared in the Justice Ministry’s database of “undesirable” organizations on
Tuesday, making it the latest news organization to be blacklisted in Russia amid a sweeping
crackdown on independent journalism that has dramatically intensified since Moscow
invaded Ukraine in 2022.

The “undesirable” designation bans RFE/RL's work inside Russia, puts staff members at risk
of jail time and criminalizes engagement with the outlet, including sharing its content online.

Organizations labeled “undesirable” must cease all operations inside Russia, and it is illegal
for individuals and media outlets in Russia to republish or share their content.

Related article: Russia Moves to Ban Foreign State-Funded Orgs as ‘Undesirables’



https://minjust.gov.ru/ru/documents/7756/
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/26/russia-moves-to-ban-foreign-state-funded-orgs-as-undesirables

The United States said that the ban on RFE/RL shows Moscow's efforts to deny open
information.

"It is quite clear that they do not want their people to have information about what the
Russian regime does abroad, what the Russian regime does to its own people," State
Department spokesman Matthew Miller told reporters.

Among RFE/RL’s employees still inside Russia is journalist Alsu Kurmasheva, who was
arrested in October for failing to register as a “foreign agent,” and then later for spreading
"false information" about the war in Ukraine

Kurmasheva is currently being held in pre-trial detention in the city of Kazan, and it is
unclear how her employer’s new “undesirable” status may impact her.

In 2017, RFE/RL was labeled by the Russian authorities as a “foreign agent,” which carries
negative Soviet-era connotations, but the outlet rejected the designation and refused to
comply with the requirement to label its materials.

RFE/RL operates in 27 languages in 23 countries, mainly where media freedom is limited.

Russia introduced its “undesirable” list in 2015 to crack down on foreign NGOs and ban
Russians from working with or donating to them.

Authorities have since used the law on “undesirable” organizations to target independent
news outlets, human rights groups, environmental organizations and educational
institutions.

Russian officials have told The Moscow Times on condition of anonymity that the Kremlin is
taking a harder line toward media outlets critical of its invasion ahead of the March
presidential election.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2024/02/20/russia-labels-radio-liberty-undesirable-a84175


https://www.themoscowtimes.com/2024/02/01/russian-court-extends-detention-of-us-russian-journalist-kurmasheva-2-a83943
https://www.themoscowtimes.com/2023/07/25/russia-labels-independent-broadcaster-dozhd-undesirable-a81961

