
Russian State Media Stays Silent or
Cynical in Coverage of Navalny's Death
February 19, 2024

Ostankino TV Tower in Moscow. Sophia Sandurskaya / Moskva News Agency

Russian state media has largely avoided giving airtime to the news of Kremlin foe Alexei
Navalny’s death in an Arctic prison.

While Navalny’s death on Friday dominated global headlines, Russian state television limited
its coverage to brief news segments — or airing statements that Moscow did not benefit from
Navalny’s death and speculation about its timing.

Here’s an overview of the coverage surrounding Navalny and his death:

Channel One 

Channel One — like Rossiya 1 — aired the news about Navalny’s death nearly one hour after it
was reported by Russia’s prison service, the BBC said.

During its evening news bulletin, a Channel One news presenter reported that Navalny “felt

https://www.bbc.com/news/world-europe-68323362


unwell after a walk and lost consciousness,” adding that “doctors immediately came to the
rescue” and that “all necessary resuscitation measures were carried out, but it was not
possible to save him.”

The channel did not provide any information about Navalny's career as an opposition
politician or the reasons for his imprisonment.

Embed:

Don’t expect the Russian state media to say much about Navalny's death

This is Channel One announcing it earlier with the presenter merely reciting brief
statements from the prison service and investigations committee
pic.twitter.com/bioAqjgYCY

— Francis Scarr (@francis_scarr) February 16, 2024

Rossiya 24 

During Dmitry Kiselyov's Sunday evening program Vesti Nedeli (Weekly News), Navalny’s
death was briefly mentioned during a segment about the Munich Security conference.

“Just in time for the start of the conference, news arrived from the Far North of Russia,” a
correspondent said, referring to the Munich Security Conference where Navalny’s widow,
Yulia Navalnaya, spoke shortly after his death was announced.

While raising questions about the presence of Navalnya, who “was not included in the list of
conference participants,” the correspondent also said that Russia does not benefit from the
politician’s death.

“Without waiting for the investigation results, she blamed the Russian authorities for what
happened, and the rest did the same thing, without even thinking for a second about the
question — why does Russia need this? Especially on the opening day of the Munich
conference,” the correspondent said.

“What could be better for whipping up accusatory pathos than the sudden death of the main
critic of the Kremlin, as the deceased was called in the European press?” he added.

Rossiya 1

While pro-Kremlin anchor Vladimir Solovyov also linked the timing of Navalny’s death to the
Munich Security Conference, the editor-in-chief of the Kremlin-funded broadcaster RT,
Margarita Simonyan, took aim at his widow.

“Two hours after the news of her husband’s death, the wife emerged wearing makeup…not
even the mascara had run... [She’s] smiling and speaking at the press conference,” Simonyan

https://t.co/bioAqjgYCY
https://twitter.com/francis_scarr/status/1758483140106965279?ref_src=twsrc%5Etfw


said on air.

“For me, this suggests that at least this woman did not love her husband very much, but press
conferences with the authorities and everything connected with it — [she loves] very much,"
Simonyan added.

NTV

Nikolai Rybakov, chairman of the liberal Yabloko party, expressed his condolences to
Navalny’s family on air, adding that he hoped his death “ensures that political prisoners will
be released.”

“I can't help but express my condolences,” Rybakov said during a talk show, but he was
quickly interrupted by the program’s host.

Embed:

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2024/02/19/russian-state-media-stays-silent-or-cynical-in-coverage-
of-navalnys-death-a84148


