The

30 YEARS

%¢ Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Kyrgyzstan Says Set to Close U.S.-
Funded Media

By AFP

August 28, 2023

Kloop journalists at work. ned.org

A Kyrgyzstan court said Monday state prosecutors had urged it to close down Kloop, a mainly
U.S.-funded media organization, for content allegedly discrediting the government of the
Central Asian nation, a Russian ally.

"We have received a complaint from the Bishkek prosecutor for the shutting down of public
foundation Kloop.Media,'" a court spokesperson told AFP.

Kloop, which is mainly financed by U.S. NGOs, stands accused of having ""undertaken
activities beyond the framework foreseen by its charter," the spokesman said.

The prosecutor's office told AFP the matter was in the hands of the GKNB secret services in
the latest case of apparent state pressure being exerted on media organizations, which rights
groups have decried.


https://www.themoscowtimes.com/author/afp

President Sadyr Japarov earlier this month criticized in an interview with state news agency
Kabar "Kloop's so-called journalists' who, he said, "only bring bad and no good to
Kyrgyzstan,' warning that could not continue.

The state prosecutor alleged that Kloop articles sought "severely to criticize the policies of the
current government," that "a majority of them" were "purely negative" and furthermore
designed "to discredit representatives of government and local bodies."

Related article: Kyrgyzstan Reverses Decision to Close U.S.-Funded Media

Articles in question covered topics including elections, border tensions with Tajikistan and
anything construed to be anti-Russian.

The chargesheet against Kloop noted that GKNB had in 2021 opened a pre-trial procedure
over allegations the media organization was looking to foment a coup with publications
aiming at manipulating public opinion and undermining public trust in their rulers.

The Kloop case comes just weeks after the government reversed a decision to close the local
branch of U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), the main non-state media
operating in the country.

Award-winning Radio Azattyk, which regularly reports on opposition groups and investigates
alleged corruption, agreed to remove a video related to border tensions with Tajikistan which
authorities had criticized.

Kyrgyzstan enjoys some freedom of speech compared to other Central Asian countries — it
ranks 122nd on the Reporters Without Borders global list of 180 states.

But legislators are working on a bill on "foreign agents' similar to the law used by the Russian
government to stifle opponents.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2023/08/28/kyrgyzstan-says-set-to-close-us-funded-media-a82273


https://www.themoscowtimes.com/2026/04/11/kyrgyzstan-reverses-decision-to-close-us-funded-media

