¢, Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russian State Media Giant Applies for
Banned Liberal Radio’s Trademark

August 09, 2023

The former editorial office at the Ekho Moskvy radio station. Mikhail Japaridze / TASS

Russia’s state-run news agency Rossiya Segodnya has applied to trademark the brand of Ekho
Moskvy, the liberal radio station that was banned following the invasion of Ukraine,
according to Russia’s Federal Service for Intellectual Property (Rospatent).

Sputnik Radio, one of several Rossiya Segodnya products, took over Ekho Moskvy’s FM
frequencies after it was taken off the air in early March 2022 for spreading “false
information” about the Russian military.

An Aug. 2, 2023, entry on Rospatent’s website states that a formal examination was ordered
on whether to grant Rossiya Segodnya usage rights of Ekho Moskvy’s black-white-and-red
logo.

Rossiya Segodnya said Tuesday it filed an application for the Ekho Moskvy brand “due to the
expiration of this trademark’s registration with its owner.”


https://www.fips.ru/registers-doc-view/fips_servlet?DB=RUTMAP&DocNumber=2023769940&TypeFile=html
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/08/russia-to-broadcast-state-run-sputnik-radio-on-banned-liberal-stations-frequency-a76826
https://www.themoscowtimes.com/2022/03/08/russia-to-broadcast-state-run-sputnik-radio-on-banned-liberal-stations-frequency-a76826
https://t.me/zubovskiy4/14779
https://t.me/zubovskiy4/14779

“There’s no point in discussing options for the future use of the brand until the state body
[Rospatent] makes a decision,” the agency’s press service said in a statement on the
messaging app Telegram.

Related article: Russian Liberal Radio Mainstay Ekho Moskvy Closes After Pulled Off Air

Rospatent notes that the trademark for Ekho Moskvy’s name expired on July 14 and its logo
expires on Aug. 20.

Ekho Moskvy’s former editor-in-chief Alexei Venediktov compared Rossiya Segodnya’s
takeover bid to “rewriting history textbooks.”

“The Ekho Moskvy radio station doesn’t exist on the air and on paper, but Ekho Moskvy is
something serious, respectable and honest in people’s minds,” Venediktov told the
independent newspaper Novaya Gazeta.

“Ekho Moskvy is part of the history of modern Russia... [Authorities] deprive people of
symbols, hope and memory. And the deprivation of memory is one of the main actions taking
place now,” he said.

Ekho Moskvy became a beacon for Russia’s democrats and liberals since its founding in 1990
during the Soviet Union’s dying days.

Taken off the air only once before — during the hardline communist August Coup in 1991 —
the station endured even as Russia took a sharp authoritarian turn.

Owned by gas giant Gazprom’s media arm, the station maintained a delicate balance between
remaining relatively free and uncensored while keeping up its connections with the Kremlin.

Venediktov’s own ties to the political elite — including his role in promoting a controversial
electronic voting scheme for the 2021 parliamentary elections — saw him reviled by much of
Russia’s anti-Kremlin opposition.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2023/08/09/russian-state-media-giant-applies-for-banned-liberal-ra
dios-trademark-a82095


https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/russian-liberal-radio-mainstay-ekho-moskvy-closes-after-pulled-off-the-air
https://t.me/aavst2022/5856
https://t.me/aavst2022/5856
https://novayagazeta-ru.cdn.ampproject.org/c/s/novayagazeta.ru/amp/articles/2023/08/08/istoriia-maroderov-preziraet
https://novayagazeta-ru.cdn.ampproject.org/c/s/novayagazeta.ru/amp/articles/2023/08/08/istoriia-maroderov-preziraet

