
Kyrgyzstan Reverses Decision to Close
U.S.-Funded Media
By AFP

July 12, 2023

Directors and technicians of Radio Azattyk working in the studio during a live TV broadcast at its bureau
in Bishkek. Vyacheslav Oseledko / AFP

Kyrgyzstan announced Wednesday it had reversed a decision to close the local branch of Radio
Free Europe/Radio Liberty after the U.S.-funded outlet agreed to remove a video criticized by
authorities.

Award-winning Radio Azattyk is a prominent outlet in the Central Asian country that
regularly reports on opposition groups and investigates alleged corruption.

"Azattyk Media removed from all its platforms a report containing unreliable information
about a border conflict," the culture ministry said, referring to fighting with neighboring
Tajikistan. "Legal proceedings have been halted," the statement added.

The announcement was made after a court in the Kyrgyz capital Bishkek approved a

https://www.themoscowtimes.com/author/afp


settlement agreement between the two parties.

In January, the culture ministry said it had filed a lawsuit to shut the media organization over
its refusal to remove a video about clashes last year between Kyrgyzstan and Tajikistan that
left around 100 people dead.

In April, a court in Russia-allied Kyrgyzstan ordered the closure of the local branch of U.S.-
funded Radio Free Europe/Radio Liberty, which criticized the "outrageous" ruling.

Rights campaigners Amnesty International and Reporters Without Borders condemned the
court ruling at the time.

The former Soviet republic enjoys relative freedom of speech compared to other countries in
Central Asia, but rights groups have decried what they say is growing pressure on the press.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2023/07/12/kyrgyzstan-reverses-decision-to-close-us-funded-medi
a-a81818


