M Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The

30 YEARS

Latvian Decision to Revoke Russian TV
Station’s License Sparks Fear, Disbelief

By Anastasia Tenisheva and Pyotr Kozlov

December 06, 2022

Dozhd TV Channel Studio. Alexander Miridonov / Kommersant

Latvia’s decision Tuesday to withdraw the broadcast license of independent Russian
television channel Dozhd caused disbelief and anger among the media outlet’s journalists and
soul-searching among other Russian journalists in exile.

The Baltic country’s media watchdog said in a statement announcing the revocation that
Dozhd posed “threats to national security and social order” following a series of fines issued
over the outlet’s coverage of the war in Ukraine.

“I’ve been fighting for all these years to remain human in any situation... [but] I feel like a
disgusting scoundrel,” Dozhd co-founder Natalia Sindeeva said between sobs in a video
posted to her Telegram channel after the announcement.

“The entire TV channel is at stake.”


https://www.themoscowtimes.com/author/anastasia-tenisheva
https://www.themoscowtimes.com/author/pyotr-kozlov
https://twitter.com/Ivars_Abolins/status/1600016821142233088?s=20&t=6OLqoRvvj7Xb03EVqUgcrw

While Dozhd has yet to announce its response, the Latvian decision poses difficult questions
for other independent Russian media outlets forced into exile in the wake of Moscow’s
invasion of Ukraine.

Dozhd was one of a group of independent Russian media outlets that re-established
themselves abroad after the passage of repressive wartime censorship laws earlier this year,
with many congregating in the Latvian capital.

Other independent Russian media outlets based in Riga include Meduza, the BBC Russian
Service, and Novaya Gazeta Europe.

“It’s a very bad sign for journalists,” said one reporter from a Russian-language media outlet
that moved to Riga after the start of the war who requested anonymity as he had been told not
to comment on the Dozhd situation.

“Journalists obviously cannot go back to Russia where they are threatened with criminal
prosecution. But they are also unlikely to be able to work quietly in Latvia.”

Many would “think of moving to another country as soon as they have the opportunity,” said
another Russian journalist in Latvia who also requested anonymity.

Related article: Latvia Revokes Exiled Russian Station’s License Over War Coverage Violations

Dozhd first came under fire when anchor Alexei Korostelev last week asked TV viewers to send
information on Russia’s drafted soldiers and mistakes during the mobilization. The channel
was subsequently fined for displaying a map showing annexed Crimea as part of Russia and
for calling the Russian Armed Forces “our army.”

Some Ukrainian and Latvian commentators interpreted Korostelev’s words as an expression
of support for Russian troops in Ukraine.

The Latvian authorities opened an investigation into Dozhd on Friday, saying that “the
statements made in the program are directed against the interests of Latvia's national
security.” The Latvian National Electronic Mass Media Council (NEPLP) on Tuesday also
called for a ban of Dozhd’s YouTube channel in Latvia.

Latvia’s State Security Service urged the authorities on Tuesday to bar Korostelev from
entering the country, adding that it also warned Dozhd editor-in-chief Tikhon Dzyadko of
possible “criminal liability in case of committing criminal offenses.”

“Today's decision is absurd and it has nothing to do with common sense,” said Dzyadko
during Tuesday’s live news show.

“When you are switched off the air for far-fetched reasons for the first time — it is perceived
as a tragedy,” Dzyadko said, referring to the channel’s removal from Russian cable packages
in 2014.


https://www.themoscowtimes.com/2026/07/04/latvia-revokes-exiled-russian-stations-license-over-war-coverage-violations
https://vdd.gov.lv/aktualitates/jaunumi/vdd-uzsak-parbaudi-saistiba-ar-izteikumiem-televizijas-kanala-tv-rain-raidijuma
https://www.la.lv/saistiba-ar-draudiem-valsts-drosibai-neplp-anule-apraides-atlauju-tv-rain
https://vdd.gov.lv/aktualitates/jaunumi/vdd-rosina-tv-rain-raidijuma-vaditaju-ieklaut-melnaja-saraksta
https://www.youtube.com/watch?v=nzEjKGLLtII
https://www.theguardian.com/world/2014/feb/04/russian-news-channel-tv-rain

“When eight years later you are called a threat to the national security of Latvia — it is
perceived as a farce,” he said.

Dozhd — which started broadcasting from Latvia in June after its staff fled Russia — said it
would continue to broadcast on its YouTube channel. The channel also has offices in Tbilisi
and Amsterdam.

Related article: Liberal Russian TV Dozhd Suspending Operations Over Ukraine Ban

Korostelev, who was fired by Dozhd for his words, said on Friday that they had been no more
than “a slip of the tongue.”

Despite his protestations, his words have caused widespread anger, however.

“When ‘good Russians’ are helping ‘bad Russians’ — can the world finally understand that
they are all the same?” Ukrainian Culture Minister Oleksandr Tkachenko wrote on Telegram
on Friday.

Over the weekend, at least three journalists resigned from Dozhd to show their solidarity with
Korostelev, while others told The Moscow Times that the current situation reminded them of
the crackdown on opposition media in Russia and would ultimately only help Moscow push its
pro-war narrative.

“It was the worst thing we could do in that situation... I want to say sorry,” Sindeeva said in an
emotional video statement on Tuesday after the revocation of the license, in which she also
asked the fired journalists, including Korostelev, to return.

International media watchdog Reporters Without Borders (RSF) urged Latvia on Tuesday to
rethink its decision.

“Dozhd is one of the few independent channels with Russian journalists broadcasting to the
Russian-speaking public,” Jeanne Cavelier, the head of RSF’s Eastern Europe and Central
Asia desk, said in a statement.

“The withdrawal of its license would be a serious blow to journalistic freedom, independence
and pluralism.”

Some Ukrainian officials also expressed their support for Dozhd.

“They explained their position absolutely clearly, that their position is anti-war and pro-
Ukrainian,” Ukrainian President Volodymyr Zelensky's adviser Mykhaylo Podolyak said on
Tuesday.

Latvia’s decision to revoke Dozhd’s license would make it harder to report “truthful and
objective information for Russian-speaking audiences,” a Russian journalist in Latvia, who
requested anonymity, told The Moscow Times.

“That is exactly what the Kremlin is trying to achieve.”


https://www.themoscowtimes.com/2026/07/04/liberal-russian-tv-dozhd-suspending-operations-over-ukraine-ban
https://t.me/otkachenkokyiv/2492
https://t.me/sindeeva_news/359
https://rsf.org/en/rsf-urges-latvian-regulator-not-withdraw-tv-dozhd-s-licence
https://www.youtube.com/watch?v=VWTD8O31-0M

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2022/12/06/latvian-decision-to-revoke-russian-tv-stations-license-s
parks-fear-disbelief-a79609



