. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Shuts Down German Broadcaster
Deutsche Welle's Moscow Office

February 03, 2022

The Foreign Ministry also said it will start the procedure to label DW a “foreign agent.” Fkraft-ew (CC BY-
SA 3.0)

Russia on Thursday said it will shut down German broadcaster Deutsche Welle’s Moscow
bureau in response to Berlin's ban on the German-language channel of Russian state TV
network RT.

The Russian Foreign Ministry said in a statement that it will strip all DW staff of their
accreditation and "terminate the satellite and other broadcasting (output) of Deutsche Welle"
on Russian territory.

The ministry also said it will start the procedure to label DW a “foreign agent,” a designation
given to individuals and organizations deemed to receive foreign funding.

DW Director Peter Limbourg called the decision incomprehensible and absurd.

"The measures of the Russian authorities are in no way comprehensible, and a complete


https://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/1796909/

overreaction,' he said, adding that the channel protests "against this absurd reaction of the
Russian government."

The broadcaster also vowed to keep reporting from its Moscow bureau until the Russian order
is officially served.

"Even if we were to close it eventually, that will not affect our coverage of Russia — rather, we
will significantly boost our coverage," Limbourg said.

Related article: Moscow Vows to Retaliate for RT Ban in Germany

The unprecedented move will likely further strain relations between Russia and Germany
amid growing Western fears over Russia’s plans to invade neighboring Ukraine.

Russia earlier in the day said it would respond to Germany's broadcasting regulator’s decision
on Wednesday to ban the transmission of the state-run channel RT DE over its lack of a
broadcasting license.

The broadcaster was blocked last year from Europe's satellite network at the request of
German authorities less than a week after going on air, but was still available over the internet
and via a mobile app. The head of Russian state broadcaster RT on Wednesday said the
network's German-language channel would continue to operate despite the ban.

The decision to ban DW comes after a number of foreign journalists lost the right to work in
Russia.

In August 2021, the Kremlin expelled veteran BBC correspondent Sarah Rainsford in
retaliation for what it called discrimination against Russian media in Britain. Russian
authorities in November revoked the residence permit for Tom Vennink — a longtime Dutch
correspondent for the daily de Volkskrant — over past minor legal infractions.

AFP contributed reporting.
Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2022/02/03/russia-shuts-down-deutsche-welles-moscow-office-a7
6254


https://www.themoscowtimes.com/2026/04/15/moscow-vows-to-retaliate-for-rt-ban-in-germany

