
Russia Forces Media to Block Banned
Outlet’s Putin, Kadyrov Investigations
December 20, 2021

Russian President Vladimir Putin pictured with Chechen leader Ramzan Kadyrov. kremlin.ru

Russian authorities have forced several news organizations to delete their coverage of a
blacklisted outlet’s investigative reports on President Vladimir Putin’s alleged extramarital
daughter and Chechen leader Ramzan Kadyrov’s alleged second wife.

State media watchdog Roskomnadzor notified the independent Dozhd broadcaster that it
must delete 30 articles and videos based on the Proekt investigative outlet’s reporting.

“The notifications say that there is one day to inform the website owner about the blocked
materials, after which they must be immediately deleted,” Dozhd said.

Related article: Russia Bans Independent Investigative Outlet Proekt with ‘Undesirable’ Label

The outlet said its deleted material included Proekt’s reporting on high-level government
officials’ assets and property and their ties to shadowy figures — in addition Putin’s alleged

https://tvrain.ru/news/roskomnadzor_uvedomil_dozhd_o_blokirovke_bolee_20_publikatsij_o_putine_ego_okruzhenii_i_kadyrove_napisannyh_po_materialam_proekta-544256/
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/15/russia-bans-independent-investigative-outlet-proekt-with-undesirable-label


extramarital daughter and Kadyrov’s alleged second wife.

The Znak.com news website said it received 15 warnings from Roskomnadzor to delete
material based on Proekt’s reporting.

“The pieces were published between 2018-2021, before Proekt was recognized as an
‘undesirable organization’,” Znak.com said.

The Bell business outlet received 10 such warnings, its editor-in-chief told Dozhd.

Other Russian outlets that received similar notifications to delete Proekt-based material
include Meduza and The Village.

Proekt relaunched as “Agentstvo” this year after the Prosecutor General’s Office added the
group to its “undesirable foreign NGOs” registry, banning its activities within the country.
The Justice Ministry had also added Proekt’s chief editor and several of its journalists to its
“foreign agent” list this summer.

Jailed Kremlin critic Alexei Navalny’s close aide Leonid Volkov slammed the deletions as a
retroactive and “Orwellian” act of censorship. 

“Although Proekt was recognized as an ‘undesirable organization’… the materials deleted
now were published at a time when Proekt’s activities were completely legitimate journalistic
work,” Volkov said.

“Censors put Meduza and other publications before a choice: being blocked in Russia now or a
little later by shamefully submitting to the illegal censorship demands,” he wrote on his
Telegram channel from exile.

“But I want the editors to be aware that the cost of their decision doesn’t buy them much
time.”

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/12/20/russia-forces-media-to-block-banned-outlets-putin-kad
yrov-investigations-a75877

https://www.themoscowtimes.com/2020/11/25/investigation-claims-to-uncover-putins-extramarital-daughter-a72146
https://www.znak.com/2021-12-18/rkn_potreboval_udalit_15_zametok_znak_com_o_rassledovaniyah_proekta_v_tom_chisle_pro_medvedeva_i_kad
https://t.me/tvrain/52231
https://www.themoscowtimes.com/2021/09/06/blacklisted-russian-investigative-outlet-relaunches-with-look-at-defense-chiefs-pr-machine-a74974
https://t.me/leonid_volkov/2934

