The

30 YEARS

' Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Belarus to Recognize Banned Media
Outlets’ Readers as 'Extremist’

October 13, 2021

e\

A picket in solidarity with Belarus, staged in Germany. Sachelle Babbar / ZUMA Wire / TASS
Updated at 8:09 p.m. on Oct. 13 to add Nexta's statement.

Belarusians subscribing to banned media outlets on social media will themselves be
recognized as “extremist” under a new law, authorities said in an announcement disputed by
independent Telegram channels.

Belarusian authorities have labeled more than 100 Telegram channels “extremist” as part of
an ongoing crackdown on independent media and opposition groups following last year’s
presidential elections which saw Lukashenko claim a sweeping but highly disputed victory.

The new decree, signed into effect early October, will “hold subscribers of extremist Telegram
channels and chats criminally liable as members of an extremist group,” the country’s Main
Directorate for Combating Organized Crime (GUBOP) Telegram channel said Tuesday. It
added that subscribers could face up to seven years in prison on the charges.


https://www.themoscowtimes.com/2021/05/21/belarusian-media-onslaught-leaves-lukashenko-with-no-way-out-a73980
https://t.me/gubopRB/2263

But Nexta, the largest Belarusian Telegram outlet to be labeled “extremist,”
called the GUBOP's statement “rubbish.”

“In the resolution ... there is not a word about criminal liability,” Nexta, which has nearly 1
million subscribers, wrote Wednesday.

“'Thank you' to everyone who helped the junta intimidate people and reduce the number of
those who read independent Telegram channels,” it said.

Protests erupted across Belarus last summer over the Aug. 9, 2020, election results, which
were deemed fraudulent by several international observers and Western countries. Opposition
supporters heavily relied on Telegram, an encrypted messaging app, to coordinate protest
actions.

Related article: Jailed Belarus Protest Leader Wins Top Rights Award

Lukashenko refused to relinquish power or hold a rerun of the ballot, instead carrying out a
harsh crackdown on the opposition.

Leading opponents — including Svetlana Tikhanovskaya, who claims to have won the
election, and protest leader Maria Kolesnikova — have either fled the country or been locked

up.

Nexta's founder and former editor Roman Protasevich is under house arrest in Belarus after
Minsk ordered the forced landing of Protasevich’s Ryanair flight from Athens to Vilnius and
detained him. The move triggered international uproar and led to the EU banning its airlines
from using Belarus’ air space.

The country’s leading independent media outlet, Tut.by, was raided by security services and
forcibly closed earlier this year as part of the country’s aggressive crackdown on dissent. Last
week a criminal case was opened against several Tut.by journalists on charges of inciting
social hatred.

Lukashenko has been in power in what some commentators refer to as “Europe’s last
dictatorship” since 1994. The country has become increasingly reliant on Russia for political
and financial backing.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/10/13/belarus-to-recognize-banned-media-outlets-readers-as-
extremist-a75287


https://t.me/nexta_live/14847
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/21/jailed-belarus-protest-leader-wins-top-rights-award
https://www.themoscowtimes.com/2021/09/06/belarus-hands-long-prison-term-to-protest-leader-kolesnikova-a74979
https://www.themoscowtimes.com/2021/05/24/protasevich-a73991
https://www.rferl.org/a/belarus-crackdown-independent-media/31497936.html

