30 YEARS

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Labels Broadcaster Dozhd,
Investigative Site iStories ‘Foreign
Agents’

August 20, 2021

Several major cable providers dropped Dozhd in 2014, in a move some say was orchestrated by the
Kremlin. Stanislav Krasilnikov / TASS

Russia added the independent Dozhd broadcaster and the investigative site Important Stories
(iStories) to its registry of “foreign agents” on Friday.

The outlets are two of Russia’s only remaining independent media and the latest in a slew of
“foreign agent” labels levied at news outlets this year in what critics call an effort to silence
non-state-controlled media ahead of key elections.

They appeared on the Justice Ministry’s register of “media performing the functions of a
foreign agent” on Friday evening.

"The Dozhd channel is not a foreign agent... it is a Russian media outlet," its editor-in-chief
Tikhon Dziadko said on the messaging app Telegram.


https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/

The channel would appeal the decision "that contradicts the law and common sense," said
Dziadko.

"Of course, we will continue to work as before," he said.

Related article: How Do Russia’s ‘Undesirable Organizations’ and ‘Foreign Agents’ Laws
Work?

Under a controversial 2012 law, any politically active individual or organization in Russia that
receives funding from abroad in any amount can be labeled a “foreign agent.”

Organizations branded “foreign agents” are subject to rigorous financial reporting and legally
required to add the designation — which carries negative Soviet-era connotations — to
everything they publish, including social media posts.

Amnesty International condemned the decision, accusing the Kremlin of "launching a
campaign against independent media aimed at eradicating unbiased journalism and
investigative reporting,' and called for the "foreign agent' law to be scrapped.

iStories editor-in-chief Roman Anin has also been added to the registry along with several
other editors and journalists from the outlet.

Russian investigators raided and questioned Anin this spring, an act he said was aimed at
“putting pressure on us as journalists.”

The independent VTimes, Meduza, The Insider and Open Media news websites have all been
branded “foreign agents” in recent months.

VTimes, which was formed by journalists who left the Vedomosti business daily over a pro-
Kremlin censorship scandal, was forced to shut down after its advertisers pulled out in the
wake of the designation.

Another independent media outlet, Proekt, was labeled an “undesirable” organization, a
move that legally forced it to disband.

Established in 2020, iStories’ editorial staff is primarily based in Latvia with correspondents
in Russia.

Several major cable providers dropped Dozhd in 2014, four years after it was established, in a
move some say was orchestrated by the Kremlin as part of a wider media crackdown. Its
Kremlin pool correspondent was barred from attending press briefings in June over its
coverage of protests in support of jailed opposition politician Alexei Navalny.

AFP contributed reporting.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/08/20/russia-labels-broadcaster-dozhd-investigative-site-istor
ies-foreign-agents-a74857


https://www.themoscowtimes.com/2025/07/23/how-do-russias-undesirable-organizations-and-foreign-agents-laws-work
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/23/how-do-russias-undesirable-organizations-and-foreign-agents-laws-work
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/13/raided-investigative-journalist-says-russian-independent-media-is-under-threat-a73570
https://www.themoscowtimes.com/2014/03/27/dozhd-fights-to-save-independent-reporting-a33414
https://www.themoscowtimes.com/2021/06/14/kremlin-bars-independent-broadcaster-from-pool-over-navalny-protest-coverage-a74206

