
Russia Blocks Exiled Khodorkovsky’s
News Sites, Rights Group
August 05, 2021

Critics see the moves as the Kremlin stifling dissent. Moskva News Agency

Russian authorities have blocked access to exiled former tycoon Mikhail Khodorkovsky’s
rights group website and news outlets, which have been critical of the Kremlin ahead of next
month’s high-stakes elections.

Open Media and MBKh Media said late Wednesday that they had not been notified of the
intention to block their websites by state media watchdog Roskomnadzor. Both said Thursday
they were shutting down because of the move.

“The risks for the project’s employees are too high,” Open Media said in a social media post.

"This time the risks are too great — not only for journalists who worked on the resource, but
also for any people who liked our content and decided to share it with others," MBKh Media
said in a similar post.

A federal registry of blocked websites said the order came from the Prosecutor General’s

https://t.me/OpenMedia/10417
https://www.facebook.com/vkoutsyllo/posts/4248787121864968


Office, citing a law that allows websites to be blocked for inciting extremism and participation
in unauthorized mass rallies.

The registry also showed that the human rights advocacy group Pravozashchita Otkrytki had
been blocked by Roskomnadzor. Its lawyer Anastasia Burakova tweeted late Wednesday that
the project has also shut down.

Related article: Russia Blocks 49 Navalny-Linked Websites, Allies Say

All three entities are funded by Mikhail Khodorkovsky, a former oil tycoon who moved to
London after spending almost a decade in Russian prison on fraud charges widely seen as
politically motivated. 

Khodorkovsky launched the Open Media and MBKh Media outlets in 2017 after Russian
authorities blacklisted as “undesirable” his pro-democracy NGO Open Russia, banning its
activities within the country.

In a tweet reacting to his websites being blocked, Khodorkovsky urged President Vladimir
Putin to “chill out” or “you’ll give yourself an aneurysm at this rate.”

He vowed last month to relocate the employees of his media projects out of Russia or close
them altogether over state pressure.

The latest restrictions come days after Roskomnadzor blocked 49 websites belonging to or
linked to jailed Kremlin critic Alexei Navalny and ordered Western tech giants Twitter and
YouTube to block his allies’ accounts.

Critics see the moves — including blacklisting “undesirable” and “foreign agent”
independent news sites and raiding and detaining journalists with increasing frequency — as
the Kremlin stifling dissent in the lead-up to the Sept. 17-19 parliamentary elections.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/08/05/russia-blocks-exiled-khodorkovskys-news-sites-rights-g
roup-a74703

https://twitter.com/a_burakova/status/1423046426754486273
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/31/russia-blocks-49-navalny-linked-websites-allies-say
https://twitter.com/mbk_center/status/1423015296533770249?s=21

