
Belarus Denies Russian State Media
Accreditation Over ‘Bias’ – FM
June 18, 2021

Belarus' foreign minister accused TASS of allowing headlines “that surpass even [U.S.-funded RFE/RL] in
their emotional coloring.” Zuma / TASS

Belarus has denied press credentials to state media from close ally Russia over what it called
“biased” coverage that rivals Western media, its foreign minister said during talks in Moscow
on Friday.

Vladimir Makei said two out of three TASS news agency correspondents have been denied
press accreditation as part of an overhaul last October to “protect information security” in
Belarus. The Belarus Foreign Ministry canceled all foreign journalists' credentials amid
critical coverage of a violent crackdown on opposition protests against last summer’s
disputed presidential election.

“Lately, TASS has sometimes been allowing catchy headlines relating to Belarus that surpass
even Radio Free Europe/Radio Liberty in their emotional coloring,” Makei said at a press
briefing.

https://tass.ru/obschestvo/11687357
https://www.dw.com/en/belarus-cancels-all-accreditation-for-foreign-journalists/a-55130433


Russia labeled the U.S.-funded RFE/RL a “foreign agent” and has fined it millions of dollars
amid what critics call a crackdown on free media and dissent there.

According to TASS, Makei said its two correspondents who were denied accreditation “don’t
fully meet the criteria that journalists should meet.” 

The Belarusian diplomat suggested that countries previously took advantage of the
accreditation process to install “opponents of the authorities in Belarus” that published
“ideologically charged” reports.

“The result was ideologically charged propaganda, which I think is not the task of journalism.
That’s why the decision was made,” Makei said.

“We all need to stop, think, draw conclusions and focus on a constructive solution to the
issue,” he was quoted as saying.

Makei, who said half of the more than 150 accredited journalists in Belarus are Russian,
offered TASS to “send Russian citizens so that they could be accredited within literally a few
hours.”

TASS said its correspondents have been accredited in Minsk since the early 1990s and have
worked in “full compliance” with local laws.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/06/18/belarus-denies-russian-state-media-accreditation-over-
bias-fm-a74257


