%¢!_Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The

30 YEARS

Russian Tycoon Mazepin Denies Funding
Belarus Opposition

June 07, 2021

Dmitry Mazepin. Vyacheslav Prokofyev / TASS

Russian fertilizer tycoon Dmitry Mazepin denied Monday that he had financed opposition
social media in his native Belarus after a jailed journalist hinted at an unnamed Urals
oligarch’s role in the country’s anti-government protests last summer.

“Neither I nor my companies have ever financed the [Nexta] Telegram channel,” Mazepin
said in a video interview published by the RBC news website.

Nexta's co-founder and former editor Roman Protasevich, who was arrested with his Russian
girlfriend after their flight was forced to land in Minsk on May 23, told state television that a
company run by an unnamed Russian businessman from the Urals had sponsored the project.

Related article: Belarus Opposition Leader Says Jailed Activist Spoke 'Under Pressure'

Protasevich’s allies and Western powers have denounced the televised interview, saying it was


https://www.rbc.ru/politics/07/06/2021/60bdccbf9a7947ed7b40e150?
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/25/belarus-opposition-leader-says-jailed-activist-spoke-under-pressure

filmed under duress.

Observers said Mazepin — the Minsk-born owner of the Uralchem chemicals company who
had called for dialogue to end the harsh crackdown on anti-government rallies that broke out
after the August 2020 Belarus presidential election — fit Protasevich’s description.

St. Petersburg media reported Friday that Mazepin had unexpectedly withdrawn from a
scheduled roundtable at Russia's flagship St. Petersburg International Economic Forum after
the Protasevich interview aired the previous evening.

Mazepin on Monday said that Nexta, which galvanized the Belarusian protests and had 2
million subscribers at its peak, goes against his views and allegations of his involvement are
part of widespread claims of Russian influence in the ex-Soviet republic’s affairs.

“T understand the authors of this political melodrama well. On the one hand, they would like
to show a plan by Western special services to capture Belarus and on the other hand to show
the Russian trace,” the tycoon said.

Kremlin spokesman Dmitry Peskov cast doubt upon Mazepin’s role in financing Belarusian
opposition social media, telling reporters at a daily briefing that Protasevich may have been
referring to a different Urals businessman.

“Mazepin wasn’t accused of anything. Actually, Protasevich never said the last name
Mazepin. Perhaps he or the Belarusian side should explain who he’s talking about, you can’t
play cat-and-mouse here,” Peskov was quoted as saying Monday.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/06/07/russian-tycoon-mazepin-denies-funding-belarus-opposi
tion-a74133


https://www.fontanka.ru/2021/06/04/69951500/?utm_source=tg

