30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

', Moscow Times

Chief Editor Leaves Russia's Vedomosti
Year After Censorship Row

May 20, 2021

—

g

WHUBOM Yronok
8 378

o

Andrei Shmarov's appointment by Vedomosti's new owners had sparked a mass exodus of senior
editors and journalists. Yevgeny Pazumniy / Vedomosti

The Vedomosti business daily announced Wednesday that its editor-in-chief Andrei Shmarov
will step down one year after his controversial appointment sparked a mass exodus of senior
editors and journalists.

The decision came a week after VTimes, The Moscow Times’ Russian-language partner
founded by the editors and journalists who had left Vedomosti, was declared a “foreign
agent” in Russia. The designation puts the independent news site’s future in jeopardy as it
risks cratering its advertising budget and steep fines for auditing violations.

Related article: Russia Declares Independent VTimes News Site a ‘Foreign Agent’

“We intend to expand and multiply our audience by launching new thematic information
products, unique services and by expanding our geographic distribution both in Russia and


https://www.vedomosti.ru/media/news/2021/05/19/870428-andrei-shmarov-pokidaet-post-glavnogo-redaktora-vedomostei
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/15/russia-declares-independent-vtimes-news-site-a-foreign-agent

abroad,” Vedomosti said in the announcement of Shmarov’s ouster.

“The solution of all these tasks requires exceptional professionalism, extensive experience
and knowledge of modern media technologies from the person who will head the editorial
office,” it added.

Vedomosti said the decision to part ways with Shmarov was made by mutual agreement.

Shmarov will be replaced by Irina Kazmina, deputy director for editorial development at
Business News Media (BNM), the joint-stock company that owns Vedomosti. Kazmina
previously served as deputy editor-in-chief of Forbes Russia and has worked in various
positions at Vedomosti and its chief rival Kommersant.

Shmarov’s year-long tenure was marked by a series of censorship scandals, including single-
handedly deleting articles critical of the state-controlled o0il giant Rosneft and banning
critical coverage of President Vladimir Putin’s now-passed constitutional changes.

Prior to being appointed by Vedomosti’s new owners, Shmarov founded the Kremlin-linked
Expert magazine and served as CEO of the popular literary and general-interest magazine
Snob and editor-in-chief of the Project 42 educational portal.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/05/20/chief-editor-leaves-russias-vedomosti-year-after-censo
rship-row-a73957



