The

30 YEARS

%¢!_Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

For Russia's Last Remaining Independent
Media, April Was the Cruelest Month

By Damelya Aitkhozina

April 29, 2021

DOXA magazine editors in Moscow Court. Denis Kaminev / AP / TASS

April was a terrible month for freedom of expression in Russia.

In early April, the authorities struck at Roman Anin, editor-in-chief of iStories (Important
Stories), a new outlet specializing in investigative journalism.

The Russian Federal Security Service (FSB) raided Anin’s home and iStories’ office in
connection with a 2016 criminal invasion of privacy case that had been dormant for more than
four years concerning his reporting on a luxury yacht, owned by an off-shore company, on
which the then-wife of Igor Sechin, head of the state oil corporation, Rosneft, took extended
Mediterranean vacations. iStories did not even exist at the time. Following Sechin’s successful
defamation lawsuit, Novaya Gazeta, the newspaper that published the article had to publish a
retraction.


https://www.themoscowtimes.com/author/damelya-aitkhozhina
https://www.svoboda.org/a/31200974.html
https://www.svoboda.org/a/31200974.html
https://novayagazeta.ru/articles/2016/07/31/69418-sekret-printsessy-olgi?source=post_page---------------------------
https://novayagazeta.ru/articles/2016/07/31/69418-sekret-printsessy-olgi?source=post_page---------------------------

Officials reopened the old case in late March, roughly two weeks Anin published an article in
iStorieswith allegations about Sergey Korolev, the man Vladimir Putin had appointed as first
deputy FSB director. In December 2020 iStories had also published an article revealing that
Putin’s former son-in-law had bought shares of the oil and gas company of which he was part
of top management allegedly worth $380 million for $100. Putin did not refute the accuracy of
the allegations, but instead reportedly implied that the authors were linked to US intelligence
services and the State Department.

In a media interview, Anin has said that police questioning focused on, among other things,
his fellowship at Stanford University, in the US, and that officials confiscated all of his
documents in English. Currently, Anin is a witness in the criminal case, but as he pointed out
in amedia interview, it is a common tactic to keep a person as a witness in a case, then switch
their status to a suspect or an accused, since people classified as witnesses have fewer
procedural protections.

Related article: Russia Detains 200 in Week After Navalny Protests — Monitor

Several days later, the Russian Investigative Committee filed a criminal case against the
editorial team of DOXA, an independent university-level student magazine. The case is on
charges of “involving minors in illegal activities”. The authorities allege that the video they
posted online entitled “They Cannot Defeat Youth” contained a call for teens to attend
peaceful, albeit unauthorized pro-Navalny protests in January,

The video condemned attempts by university and school administrations to intimidate their
students to prevent them from attending the protests. The video said the authorities try to
instill fear in young people and cited ways that young people can act on their fundamental
rights to free expression and peaceful assembly, including by volunteering for civic groups
and opening independent media outlets.

There were also multiple incidents of police abuse against journalists covering protests.
During the April 21 pro-Navalny protests, police detained at least 10 reporters, despite their
compliance with the official requirements to wear the special jackets, badges and
confirmation that they were on reporting assignment.

On April 26, police in Moscow region arrested and tried to charge a reporter with unlawful
protesting on April 21. The next day police in Moscow city questioned at least six journalists
for questioning regarding the April 21 protests, rounding up most of them from their homes.
When asked about this, Putin’s press secretary claimed this was necessary because some
protesters may have pretended to be journalists, using phony credentials.

Related article: Russia Restricts Navalny Anti-Corruption Group’s Work Ahead of ‘Extremist’
Ruling

And, the authorities continued to use Russia’s notorious “foreign agents” legislation to
retaliate against journalists who work for outlets that criticize the Kremlin, adding two more
outlets to the special registry of “foreign agent media.” On April 23, the authorities slapped
the label on Meduza, a leading news outlet and PASMI, Russia’s first media outlet dedicated


https://istories.media/investigations/2021/03/11/general-i-krovavaya-bratva/
https://istories.media/investigations/2021/03/11/general-i-krovavaya-bratva/
https://www.svoboda.org/a/30987653.html
https://www.svoboda.org/a/30987653.html
https://www.rbc.ru/politics/17/12/2020/5fdb31349a79477fa6935d2e
https://www.rbc.ru/politics/17/12/2020/5fdb31349a79477fa6935d2e
https://meduza.io/feature/2021/04/14/ya-davnym-davno-smirilsya-s-tem-chto-ya-etu-professiyu-vybral
https://meduza.io/feature/2021/04/14/ya-davnym-davno-smirilsya-s-tem-chto-ya-etu-professiyu-vybral
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/12/russia-detains-200-in-week-after-navalny-protests-monitor
https://apnews.com/article/moscow-russia-8646c242afb2be191258b1967774c4f2
https://apnews.com/article/moscow-russia-8646c242afb2be191258b1967774c4f2
https://www.facebook.com/journaldoxa/
https://www.facebook.com/journaldoxa/
https://www.hrw.org/news/2021/04/22/russia-arbitrary-detentions-pro-navalny-protests
https://www.hrw.org/news/2021/04/22/russia-arbitrary-detentions-pro-navalny-protests
https://www.forbes.ru/newsroom/obshchestvo/428019-pyatyy-zhurnalist-za-den-soobshchil-ob-oprose-policiey-iz-za-akcii-21
https://www.forbes.ru/newsroom/obshchestvo/428019-pyatyy-zhurnalist-za-den-soobshchil-ob-oprose-policiey-iz-za-akcii-21
https://www.interfax.ru/russia/763468
https://www.interfax.ru/russia/763468
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/12/russia-suspends-navalny-anti-corruption-groups-work-ahead-of-extremist-ruling
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/12/russia-suspends-navalny-anti-corruption-groups-work-ahead-of-extremist-ruling
https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/
https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/

exclusively to fighting corruption.

In Russia “foreign agent” signifies “public enemy” or spy. It is really toxic and aims to
humiliate, isolate, and punish critics. Meduza is now obligated to include the label on all of its
publications, including all social media posts.

Meduza_ decried the move as an attempt “to kill Meduza.” It is indeed an existential threat. If
Meduza refuses to comply the authorities can levy massive fines, press felony charges against
its editor-in-chief, and potentially block its content in Russia.

“Foreign agent” it is more than a nasty label. It’s a tool to persecute critics. All of Meduza’s
writers and editors now risk being individually designated foreign agents, which entails
burdensome obligations, including regular reporting on all their income and expenses to the
Justice Ministry. This exposes them to potential risk of fines and even criminal prosecution if
they fail to comply.

Meduza expects to lose a significant number of advertisers as well as key sources and access
to leading experts, because the label could signal to them that it’s dangerous to speak to
Meduza.

Both Meduza and PASMI are complying with the labelling requirement. Meduza is
accompanying the disclaimer imposed upon it with a triple facepalm emoji.

Their concerns about the implications of not complying are well-founded.

Earlier in April, the US broadcaster Radio Free Europe/Radio Liberty, designated “foreign
agent media” in 2017, reported that the fines they’ve incurred for refusing to comply had
reached a total of $S1 million. RFE/RL later estimated that the total could reach $33 million by
year’s end if continued at the current rate. The broadcaster appealed to the European Court of
Human Rights, stating that enforcement of the fines could cause “irreversible harm.”

The grip keeps tightening on independent journalists and free expression in Russia. Russian
authorities should stop strangling media freedoms. They should end the harassment against
Anin and the criminal investigation against DOXA and get rid of the disgraceful “foreign
agents” law. They should simply let journalists do their work.

The views expressed in opinion pieces do not necessarily reflect the position of The Moscow
Times.

Original url: https://www.themoscowtimes.com/2021/04/29/russia-press-freedom-a73773


https://meduza.io/en/feature/2021/04/26/meduza-is-a-foreign-agent-now-what-s-next
https://meduza.io/en/feature/2021/04/26/meduza-is-a-foreign-agent-now-what-s-next
https://www.rferl.org/a/russia-rfe-foreign-agent-fines-million-appeal-media/31191922.html
https://www.rferl.org/a/russia-rfe-foreign-agent-fines-million-appeal-media/31191922.html
https://www.reuters.com/business/media-telecom/radio-free-europe-seeks-court-defence-russian-crackdown-2021-04-16/
https://www.reuters.com/business/media-telecom/radio-free-europe-seeks-court-defence-russian-crackdown-2021-04-16/

