M Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

30 YEARS

U.S.-Funded RFE/RL to Move Staff Out of
Russia Over Crippling ‘Foreign Agent’
Fines — BBC

April 15,2021

RFE/RL faces nearly $1 million in fines for violations related to its “foreign agent” designation in Russia,
a move its president calls “illegitimate.” Mikhail Pochuyev / TASS

The U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) news outlet has offered some of
its staff the opportunity to leave Russia as it faces crippling “foreign agent” fines, BBC Russia
reported Wednesday.

The move comes after Russia fined RFE/RL nearly $1 million for violating tagging
requirements related to its “foreign agent” designation. Russia’s newly tightened “foreign
agents” law could also lead to website closures and prison time for RFE/RL’s employees.

Related article: Russia Seeks to Squeeze Out U.S.-Funded Media — NYT

Citing nine unnamed employees, BBC’s Russian-language service reported that several dozen


https://www.bbc.com/russian/news-56748577
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/28/russia-seeks-to-squeeze-out-us-funded-media-nyt

full-time staff at RFE/RL’s Russian-language affiliate Radio Svoboda and its Current Time
broadcaster were offered relocation to Prague or Kiev.

“We’re currently negotiating with employees, the company will provide all the needed
assistance if someone agrees to leave,” one of the employees was quoted as saying.

A small team is expected to remain in Moscow “to maintain minimal work,” BBC reported.
The relocations, which do not yet affect RFE/RL’s regional freelancers, are reportedly
expected to begin in May.

Related article: Exiled From Russia, Timchenko Gives Journalism New Chance With Meduza

Radio Svoboda’s press office said in response that it plans to stay open and confront “the
Kremlin’s attacks.”

Earlier this month, Russia’s media watchdog warned RFE/RL that it had 60 days to pay off its
“foreign agent” fines.

A Russian court had ordered RFE/RL to pay nearly $1 million in fines after considering two-
thirds of the total complaints against it for failing to label nine of its websites operating in
Russia with the designation.

RFE/RL president Jamie Fly said Russia’s “illegitimate” fines aimed to muzzle the broadcaster
‘“at a moment when the Kremlin is trying to limit the Russian people’s access to
information.”

Critics say the recent expansions to Russia’s 2012 “foreign agent” law are designed to stifle
dissent ahead of this fall’s legislative elections.

Russia labeled RFE/RL and its regional affiliates “foreign agents” in 2017 after the United
States required Kremlin-funded media to register under anti-propaganda laws.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/15/us-funded-rferl-to-move-staff-out-of-russia-over-cripplin
g-foreign-agent-fines-bbc-a73600


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/28/exiled-from-russia-timchenko-gives-journalism-new-chance-with-meduza
https://www.themoscowtimes.com/2021/04/07/russia-issues-deadline-to-us-funded-radio-over-fines-a73514

