28 a :
-, Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Russia Seeks to Squeeze Out U.S.-
Funded Media — NYT

January 22,2021

RFE/RL reportedly faces steep fines in Russia for failing to label its content as produced by a “foreign
agent.” Krokodyl / Wikicommons

Russia plans to squeeze Radio Free Europe/Radio Liberty out of the country with steep fines in
an escalating conflict between the Kremlin and the United States, which funds the news
organization, the New York Times reported Thursday.

Russia’s media regulator reportedly signaled its intention to issue 130 notices of violations
against RFE/RL for failing to label its content as produced by a “foreign agent.” The U.S.-
funded organization faces up to $5 million in fines, blocked websites and employees serving
up to two years in prison under newly passed laws.

Related article: Putin Signs Controversial ‘Foreign Agent’ Law Expansion

“This is the existential moment for us,” RFE/RL editor Daisy Sindelar was quoted as saying.
“It is very clear that the Russian government seeks, in no uncertain terms, our withdrawal


https://www.nytimes.com/2021/01/21/world/europe/russia-rfe-rl-navalny.html
https://www.themoscowtimes.com/2020/12/23/russian-lawmakers-back-new-restrictions-on-free-speech-information-protests-a72460
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/05/putin-signs-controversial-foreign-agent-law-expansion

from Russia.”

Russia labeled RFE/RL, its video channel Current Time and regional affiliates as “foreign
agents” in 2017 in retaliation to the U.S. requiring Kremlin-funded media to register under
anti-propaganda laws. As of early 2021, 13 out of 17 “foreign agent” outlets and individuals in
Russia are linked to RFE/RL.

The designation requires labeled organizations and individuals to submit quarterly financial
data, face audits and regularly report their activities to the Russian authorities. Sindelar told
NYT that RFE/RL did not comply with the “foreign agent” labeling requirements because it
would have had “a disastrous effect on our ability to meaningfully engage with our
audiences.”

The U.S. State Department criticized the threat of new fines and prison time for contributors
to RFE/RL and its affiliates as “intolerable.”

Supporters told NYT that the Kremlin is likely taking advantage of internal turmoil at
RFE/RL’s parent organization, which the Trump administration had tried to fill with political
allies in recent months.

The new Biden administration could retaliate with actions against Russian state-funded
outlets RT and Sputnik, said Jamie Fly, the former RFE/RL head who was fired by the Trump
administration.

Andrei Klimov, who heads the Russian senate’s commission on protecting state sovereignty,
said RFE/RL follows “direct orders of the State Department” and has “nothing to do with
journalism.”

“Their task is to change the political system in Russia,” he was quoted as saying.
Original url:

https://www.themoscowtimes.com/2021/01/22/russia-seeks-to-squeeze-out-us-funded-media-nyt-a726
90


https://www.themoscowtimes.com/2017/12/05/Russia-names-9-US-news-outlets-foreign-agents-a59805
https://www.themoscowtimes.com/2017/12/05/Russia-names-9-US-news-outlets-foreign-agents-a59805

