Belarus Suspends Influential
Independent Media Website

By AFP

September 29, 2020

Quique Garcia / EPA / TASS

Authorities in Belarus on Tuesday suspended independent news provider Tut.by for three
months, a move decried by the opposition to beleaguered President Alexander Lukashenko.

Tut.by has been covering widespread protests against Lukashenko since his recent disputed
election win over rival Svetlana Tikhanovskaya, who denounced the halting of the site as an
attack on the "right to truth."

An information ministry statement said the site would be ''suspended" from October 1 to
December 30.

The ministry had previously launched a legal bid to have the website closed down, citing its
coverage of "information whose broadcasting is forbidden" as reported by "government
organs."


https://www.themoscowtimes.com/author/afp-2

It did not elaborate.

Belarus has been shaken by large scale protests against the rule of authoritarian leader
Lukashenko, the official winner of the August 9 presidential election, an outcome the
opposition says was rigged.

Related article: Putin Says Belarus Facing 'Unprecedented External Pressure'

Despite a heavy police presence, tens of thousands of people have been rallying weekly to
demand Lukashenko resign.

Leading opposition figures as well as journalists have been jailed or forced into exile in the
meantime.

Launched in 2000, Tut.by is Belarus' main independent media news organisation and has
repeatedly come under pressure from the state for its coverage of demonstrations, publishing
videos showing a regime crackdown which have gone viral.

Tut.by issued a statement confirming that it had "lost its media status from October 1" and
with it the right to transmit information from "conflict or risk zones, large demonstrations
and socially important events."

But the statement added the site, which only won that official status last year, would continue
to operate '"'in the usual fashion as a website."

Several media outlets close to the opposition operate in Belarus illegally for want of
accreditation. Some correspondents from Western media have seen their own accreditation
withdrawn since the start of the protests.

Tikhanovskaya, currently in exile in Lithuania, said the move was an attempt by the regime
""to prolong its existence.

"The regime today showed how it deprives Belarusians of their right to truth," her press
service quoted her as saying.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/09/29/belarus-suspends-influential-independent-media-websi
te-a71597


https://www.themoscowtimes.com/2026/04/24/putin-says-belarus-facing-unprecedented-external-pressure

