. Moscow Times

S8
S10N
@

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The

30 YEARS

Belarus TV Staffs Up With Kremlin-
Funded Journalists — RBC

September 01, 2020

Belteleradio workers walked off the job on Aug. 17. lexei Druzhinin / Russian Presidential Press and
Information Office / TASS

Journalists and technical personnel from Russia’s Kremlin-funded RT broadcaster have been
standing in for staff on strike at Belarus state television and radio, Russia’s RBC news website
reported Monday.

Workers at the Belteleradio broadcasting service walked off the job on Aug. 17 in protest
against Belarusian President Alexander Lukashenko’s violent crackdown on peaceful
opposition rallies. Lukashenko, whose claim of a landslide victory in last month’s vote
triggered mass nationwide demonstrations, said days later that he had invited Russian
replacements for the striking Belarusian journalists.

At least two teams from RT have arrived at Belteleradio’s studios since Aug. 18, RBC cited two
unnamed Belteleradio employees as saying. The first team has since returned to Russia,
according to an unnamed employee of Belteleradio’s TV news division.


https://www.rbc.ru/politics/31/08/2020/5f44ce2e9a794742baeada1b

“They included at least one IT expert, four technical personnel and [RT correspondent]
Pridybaylo,” one of the employees said.

Related article: Tens of Thousands March in Belarus Capital Despite Massive Police Presence

RBC reported that Belteleradio’s TV news division has been using RT’s materials in its
broadcasting since at least Aug. 27.

Pridybaylo, described by several Belteleradio employees as a “liaison” between Belteleradio
and the Russian journalists, told RBC that RT’s mobile TV station has also arrived in Belarus.
He said it films content for RT’s video news agency Ruptly and sells it to other services around
the world, including in Belarus.

Pridybaylo denied that RT journalists were officially employed by Belteleradio.

“It’s an amusing fake. No one [from RT] has come to work for Belteleradio,” Pridybaylo told
RBC.

“I for example work exclusively at RT. The fact that I come and drink tea and coffee at
Belteleradio is out of friendship,” he said.

Around 300 Belteleradio employees have joined the anti-Lukashenko strikes, of whom
approximately 100 have resigned, RBC cited current and former staffers as saying.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/09/01/belarus-tv-staffs-up-with-kremlin-funded-journalists-a7
1306


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/29/belarus-police-arrest-protesters-in-opposition-march

