M Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Latvia Bans Russia's RT 'Propaganda’
Channels

By AFP

June 30, 2020

RT has previously come under scrutiny from foreign governments. Zuma / TASS

Latvia on Tuesday banned a number of Russia's RT television channels from being distributed
in the Baltic state because of international sanctions against the head of the Russian state
television network.

Latvia's media watchdog, the National Electronic Media Council (NEPLP), notably banned
RT's main English-language broadcast service, its Spanish and Arabic counterparts, the RT
Documentary channel, as well as the HD versions of the programs.

Related article: Pro-Kremlin Outlets in the Crosshairs as Facebook Starts Labeling State Media

"These TV programs have been banned because they are controlled and managed by Dmitry
Kiselev, who is under EU sanctions for repeated calls to violate Ukraine's democracy and


https://www.themoscowtimes.com/author/afp
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/12/pro-kremlin-outlets-in-the-crosshairs-as-facebook-starts-labeling-state-media

territorial integrity," said NEPLP chairman Ivars Abolins.

"The ban will be permanent, unless Russia Today (the network's previous name) fires Kiselov
and replaces him with a chief who is not on the EU sanctions list," he told AFP.

"Furthermore, RT is registered in Russia and since its inception in 2005 was an extension of
the Kremlin's information policy and propaganda."

Abolins said the network had since been re-registered in Britain for broadcasts in the EU, and
added that because of Brexit, ''RT's registration is no longer valid."

The NEPLP had previously banned 10 other Russian television channels, including Rossiya
RTR, for "systematic hate speech and warmongering against Ukraine, including open calls to
kill Ukrainian citizens."

The NEPLP said in a statement that the decision would be implemented this week.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/06/30/latvia-bans-russias-rt-propaganda-channels-a70743



