30 YEARS

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Top Russian Newspaper Editors Quit,
Denouncing Pro-Kremlin Censorship

By Anna Smolchenko for AFP

June 15, 2020

Vedomosti is one of the few remaining independent news outlets in Russia, where journalists are
increasingly squeezed by curbs on press freedoms and pressure from the Kremlin. Sergei Fadeichev /
TASS

Senior editors at Russia's leading business newspaper quit Monday in protest against what
they say is censorship under new ownership, as a months-long dispute between journalists
and management came to a head.

Vedomosti is one of the last major independent newspapers in Russia, where journalists are
increasingly squeezed by curbs on press freedoms and pressure from the Kremlin.

Kremlin critics said the exodus of top editors likely sounded the death knell for Vedomosti in
its current incarnation.


https://www.themoscowtimes.com/author/anna-smolchenko-for-afp

Related article: Leading Russian Paper Vedomosti’s New Editor Bans Putin Criticism

"All five deputy editors at Vedomosti are leaving the newspaper in protest over the
appointment of Andrei Shmarov as editor-in-chief,'" the newspaper said.

Boris Safronov, one of the editors who resigned, told AFP he believed "the old Vedomosti will
soon be no more."

Launched in 1999, Vedomosti was co-founded and co-owned by Dutch entrepreneur Derk
Sauer's Independent Media, the London-based Financial Times and U.S. business daily The
Wall Street Journal.

Like the Financial Times, it is published on salmon-colored paper.

The paper has changed hands several times since its first print run, as lawmakers introduced
legislation limiting foreign ownership of Russian media.

In March, its reporters and editors were shaken by an announcement from then-owner
Demyan Kudryavtsev that he planned to sell the newspaper.

Shmarov, 65, was appointed acting editor-in-chief the same month, before the sale was
finalized.

'No choice but to leave'

The newspaper was eventually sold to the head of a little-known regional news agency called
FederalPress, Ivan Yeryomin.

Vedomosti journalists have denounced censorship under Shmarov, saying his appointment
was political.

They complain they have been barred from covering negative opinion polls of President
Vladimir Putin and that Shmarov interfered in coverage of oil giant Rosneft, which is run by
Putin's top ally Igor Sechin.

In an open letter published by The Bell, an independent Russian-language news site, all five
editors said they were leaving after Shmarov was confirmed as editor-in-chief.

"As acting chief editor, he ran the newsroom for almost three months and managed over that
period to repeatedly violate editorial norms and guidelines adopted at Vedomosti," they said.

""We have no other choice but to leave."

The new owner has said he is certain the newspaper would retain "high professional
standards."

While the daily newspaper focuses on business and industry news, its editorial section has
become a vital space for dissenting voices and debate on political life in Russia.

Its journalists repeatedly complained to owners about Shmarov and recently put forward an


https://www.themoscowtimes.com/2025/08/02/leading-russian-paper-vedomostis-new-editor-bans-putin-criticism

alternative candidate to lead the paper.

'Vedomosti RIP'

Although nearly 70 staff members backed a long-serving colleague to be editor-in-chief, the
owners went ahead with the appointment of Shmarov, they said.

The outgoing editors have worked at the newspaper for around 15 years or more.

An investigation in May by several Russian news outlets, including Vedomosti, concluded that
Rosneft leveraged control over the paper through debts owed by Kudryavtsev to the oil giant's
bank.

Kremlin critics on Monday praised Vedomosti staff for fighting for editorial independence
until the end.

"Vedomosti RIP," Yulia Galyamina, a local deputy in Moscow, said on Twitter.

Anna Kachkaeva, a media expert at the Higher School of Economics, said the departure of the
top editors marked the end of the newspaper in its current form.

"Vedomosti will be published, but it will be a different newspaper,' she told AFP.
"I very much hope that such a team will have the opportunity to pursue their own project."

In May, 2019 the entire politics desk of Russian business daily Kommersant, a Vedomosti
rival, quit in protest over censorship.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/06/15/top-russian-newspaper-editors-quit-denouncing-pro-kre
mlin-censorship-a70578



