30 YEARS

Specter of Oil Giant Rosneft Looms Over
Russian Independent Media

By Andrea Palasciano for AFP

June 01, 2020

Journalists at Vedomosti say that editors interfered in their coverage of Rosneft. Sergei Bobylev / TASS

Russian oil giant Rosneft, run by a close ally of President Vladimir Putin, is wielding growing
influence over Russia's remaining independent media outlets, already squeezed by tightening
press freedoms and pressure from the Kremlin.

Now, reporters at the country's top liberal business daily Vedomosti — shaken in March by an
announcement from owner Demyan Kudryavtsev that he planned to sell the newspaper —
have denounced censorship under its new acting editor-in-chief.

Andrei Shmarov was appointed in late March, ahead of the sale's completion. Journalists say
they were barred from covering negative opinion polls of Putin, and that editors interfered in
coverage of Rosneft.


https://www.themoscowtimes.com/author/andrea-palasciano-for-afp

Related article: Rosneft ‘Controls’ Russia’s Leading Business Paper Vedomosti Through Debt:
Investigation

On Friday, the new owner was announced as the head of a little-known regional news agency
called FederalPress, Ivan Yeryomin.

An investigation in May by several Russian news outlets including Vedomosti revealed that
Rosneft leveraged control over the paper through debts owed by owner Kudryavtsev to the oil
giant's bank.

Kudryavtsev denied these allegations while Rosneft has not reacted.
'Real owner Rosneft'

"The real owner is Rosneft through a chain of debt," said Vedomosti editor-at-large Maxim
Trudolyubov, who has worked at the paper since it started in 1999.

Trudolyubov said the new editor-in-chief was "selected to run the newspaper favorably to the
new owner."

"They just wanted to silence it."

He described Rosneft chief Igor Sechin as "some sort of a hitman" employing aggressive
tactics.

"He plays a complicated game of takeovers to build his empire at the expense of other
oligarchs. It's about assets, money, influence."

The newspaper wrote in a recent editorial: '"Vedomosti will just become another dependent
and controlled media outlet."

On Friday, the newspaper wrote that the change of ownership deal undoubtedly had "not only
commercial aims."

Its editorial suggested that "unnamed figures who really stand behind the official buyers... see
the publication as an instrument of influence, not a business."

"This is a public humiliation of the Vedomosti brand and its editorial staff," Galina
Timchenko, editor-in-chief of Meduza news site, told AFP.

In May, it was the turn of another respected business daily, RBC. Rosneft is suing the
newspaper for a record 43 billion rubles (S612 million) over an article about the oil company's
activities in Venezuela.

Related article: Rosneft Launches S$610M Defamation Lawsuit Against Russian Media Outlet

"We aren't worried, because we know our work is correct and honest," said Timofei Dzyadko,
an energy reporter at the newspaper.

But Pyotr Kanayev, the RBC editor-in-chief, said the lawsuit was surprising.


https://www.themoscowtimes.com/2026/06/14/rosneft-controls-russias-leading-business-paper-vedomosti-through-debt-investigation
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/14/rosneft-controls-russias-leading-business-paper-vedomosti-through-debt-investigation
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/14/rosneft-launches-610m-defamation-lawsuit-against-russian-media-outlet

"We published (an) article based on public information and we're not the source of this
information,' he said.

The news coverage at RBC '"doesn't serve anybody's interests, only our audience," he told
AFP.

A legal defeat against the oil giant would deal the media outlet a serious blow.

The two decades of Putin's rule have seen all the national television channels as well as a
number of radio stations and newspapers pass into the hands of Kremlin-friendly owners.

In one of the most high-profile takeovers, NTV television, known for its independent stance
in the 1990s, was taken over in 2001 by the media arm of the state gas giant Gazprom.

Choice to make

Vedomosti launched in September 1999 as Putin emerged as Russia's dominant political
figure.

The paper was co-founded and co-owned by Dutch entrepreneur Derk Sauer's Independent
Media, the London-based Financial Times and U.S. business daily The Wall Street Journal,
demonstrating Russia's entry into the fold of Western capitalist countries.

Vedomosti's independent editors and reporters covered the businesses beginning to emerge
from the ashes of a severe financial crisis in 1998.

Editors at the newspaper have been lauded for mostly keeping at bay pressure from the
Kremlin and private business interests.

The newspaper has changed hands several times since its first print run as lawmakers
introduced new legislation limiting foreign ownership of Russian media.

While traditional media has come under increasing pressure, new media projects are
mushrooming online, such as news sites Meduza and The Bell and numerous YouTube
projects such as the video channels of opposition leader Alexei Navalny.

"Russian independent media does still operate (and is) more successful now than it has been
in a while," said Trudolyubov, describing such new projects as '""quite promising."

As for Vedomorsti, its journalists now have a choice: they must either quit or conform,
observers have said.

"I can barely imagine a way the Vedomosti journalists can hold for a long time," said
Trudolyubov.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/06/01/specter-of-oil-giant-rosneft-looms-over-russian-indepen
dent-media-a70448



