. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Rosneft Launches $610M Defamation
Lawsuit Against Russian Media Outlet

Oil giant seeks damages over RBC report on Venezuelean exit deal.

May 21, 2020

I\

Rosneft reported a $2.2bn loss in the first quarter of 2020. Igor Onuchin / TASS

Russian oil giant Rosneft has launched a 43 billion ruble ($610 million) lawsuit against
Russian business website RBC over the outlet’s coverage of the company’s disposal of its
Venezeulean assets.

The dispute concerns an article RBC published on May 14 detailing the mechanism by which
Rosneft, which is majority owned by the Russian government, transferred its Venezuela-
based holdings to another state-controlled organization, named Roszarubezhneft.

“RBC has received a statement of claim from Rosneft to the Moscow Arbitration Court, in
which the company demands the recovery of 43 billion rubles from RBC as reputational
damage,” said an RBC article, published Thursday alongside the corresponding legal
documents for Rosneft’s claim.


https://www.rbc.ru/business/14/05/2020/5ebd46fa9a7947110ad5fb8e
https://www.rbc.ru/society/21/05/2020/5ec672ee9a7947b9b8bb92bd

Related article: When Losing a Libel Case in Russia Is a Victory for Independent Press

The oil company, headed by Igor Sechin, a close ally of President Vladimir Putin, claims the
way RBC presented the deal “created the impression that ... Rosneft’s complete exit from
business in Venezuela was imaginary, provoking a wave of disinformation in print and
electronic media.”

Rosneft announced it was terminating its involvement with Venezuela at the end of March,
shortly after its subsidiaries were slapped with U.S. sanctions for doing business with Caracas.

The original headline of the article in question was “Ryazan private security company (PSC)
received a share in Rosneft’s former Venezuelan project.” This was changed a day later to
“Roszarubezhneft received Rosneft’s former Venezuelan assets through a PSC.”

The PSC in question — RN Okhrana Ryazan — was owned by Rosneft until 30 April 2020,
when it was transferred to Roszarubezhneft.

The company assessed the $610 million damages as the difference in share price movements
between Rosneft and other energy companies on the day the article was published.

RBC has refuted the claim. Petr Kanayev, head of the paper’s editorial office said in a
statement Wednesday: “RBC is convinced of the reliability and objectivity of the published
information, based solely on official data. We are ready to defend our position.”

He added: “The first version of the headline is absolutely correct. It was changed not because
of inaccuracy, but in order to reflect additional information from the company's comment on
the technical role of the PSC in the transaction, which Rosneft was able to formulate only a
day after the editorial board's request.”

The clash is not the first legal dispute between RBC and Rosneft. In 2016, the oil company
sought three billion rubles in compensation over a report about the company’s relationship
with BP, which owns 19.75% of Rosneft. RBC was required to remove the article and publish a
refutation.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/05/21/rosneft-launches-610m-defamation-lawsuit-against-rus
sian-media-outlet-a70343


https://www.themoscowtimes.com/2025/07/24/a-hollow-victory-why-losing-a-libel-case-in-russia-can-be-a-blessing
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/29/russias-rosneft-exits-venezuela-a69788
https://www.rbc.ru/society/20/05/2020/5ec503809a79470eb59db7df

