‘. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

The .5

Rosneft ‘Controls’ Russia’s Leading
Business Paper Vedomosti Through
Debt: Investigation

May 12, 2020

Vedomosti owner Demyan Kudryavtsev's March announcement that he would sell the newspaper has
been followed by a series of high-profile censorship scandals, leading observers to express concern for
its independence. Yekaterina Kuzmina / RBC / TASS

Russian state-controlled oil giant Rosneft exercises leverage over the country’s leading
business newspaper Vedomosti through multibillion-dollar debt held by its bank, a multi-
outlet investigation said Tuesday.

The findings follow widespread suspicion of Rosneft’s involvement in high-profile
censorship scandals at Vedomosti, including its new chief editor changing a headline on the
Russian government’s majority stake in the oil giant and deleting a column critical of Rosneft
head Igor Sechin.

Related article: Vedomosti Sale Delayed Amid Pro-Kremlin Censorship Scandal



https://www.vedomosti.ru/business/articles/2020/05/12/829989-kredit-konstante
https://www.themoscowtimes.com/2020/04/13/leading-russian-papers-new-editor-deletes-column-criticizing-rosneft-head-a69965
https://www.themoscowtimes.com/2026/07/05/vedomosti-sale-delayed-amid-pro-kremlin-censorship-scandal

Rosneft's Russian Regional Development Bank (RRDB) has since 2017 owned 24.2 million
euros of debt held by BNM, the joint-stock company that owns Vedomosti, according to the
joint investigation by Vedomosti, Forbes Russia and news websites Meduza and The Bell.

Former Vedomosti owner Demyan Kudryavtsev's investment company reportedly took out
the 24.2-million-euro loan from state-run Gazprombank to buy BNM in 2015 before the loan
came under RRDB’s ownership.

Kudryavtsev announced in March that he and his partners would sell 100% of BNM’s assets to
two buyers, one of whom was reported to have pulled out of the deal after the series of
censorship scandals. The paper’s staffers balked at the sale and the appointment of a new
editor, warning in a scathing editorial last month that it risks turning into “another
controlled media serving the interests of secret owners.”

Rosneft spokesman Mikhail Leontyev played a key role in negotiations to sell Vedomosti and
in selecting its controversial acting editor-in-chief, Meduza cited unnamed sources close to
potential investors as saying. Leontyev had reportedly mentioned “controlling” Kudryavtsev
through the RRDB loan.

Kudryavtsev denied the claims, telling Vedomosti: “It’s simply absurd to suspect me of
colluding with these people after Vedomosti’s two lawsuits with this famous corporation,
stripping me of citizenship and de-facto chasing me out of the country.”

Vedomosti largely operated independently with backing from foreign media organizations
since its founding in 1999 until 2015, when Kudryavtsev bought it after Russia passed a law
limiting foreign ownership in media companies to 20%.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/05/12/rosneft-controls-russias-leading-business-paper-vedo
mosti-through-debt-investigation-a70246


https://meduza.io/feature/2020/05/12/kak-vedomosti-okazalis-v-lovushke-u-rosnefti-a-demyan-kudryavtsev-zarabotal-na-sdelkah-s-izdaniem-14-millionov-evro

