The %

30 YEARS

. Moscow Times

INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Vedomosti Sale Delayed Amid Pro-
Kremlin Censorship Scandal

April 30,2020

Demyan Kudryavtseyv, the former owner of Vedomosti. Yekaterina Kuzmina / RBC / TASS

The sale of Russia’s top business newspaper Vedomosti has been postponed as the paper
struggles to maintain independence under its new chief editor, the Open Media investigative
website reported Wednesday.

Claims of censorship have swirled around Vedomosti since its sale was announced in March.
In the span of a month, acting editor-in-chief Andrei Shmarov has been accused of removing
columns critical of Russian oil giant Rosneft, as well as banning coverage of independent poll
results and articles criticizing President Vladimir Putin’s proposed constitutional changes.

Related article: Leading Russian Paper Vedomosti’s New Editor Bans Putin Criticism

“Some deadlines are being shifted due to the coronavirus, but I can’t say that these are
fundamental changes,” Open Media quoted former Vedomosti owner Demyan Kudryavtsev as
saying.


https://openmedia.io/news/n2/sdelka-po-prodazhe-vedomostej-perenesena-variant-bankrotstva-gazety-demyan-kudryavcev-poka-ne-rassmatrivaet/
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/18/vedomosti-owner-kudryavtsev-agrees-on-sale-deal-a69665
https://www.themoscowtimes.com/2026/04/20/leading-russian-paper-vedomostis-new-editor-bans-putin-criticism

Kudryavtsev said it was “too early” to consider bankruptcy following reports of depleted
funds, adding: “I hope the deal doesn’t fall through.”

The Bell business outlet reported last week that businessman Alexei Golubovich, one of
Vedomosti’s buyers, was considering pulling out of the deal because of the censorship
scandal.

The announcement of Vedomosti’s sale to Golubovich and publisher Konstantin Zyatkov in
March drew concern among the paper’s staffers, with former editor-in-chief Tatiana Lysova
describing the two buyers as “alien to Vedomosti’s rules and ideals.”

Shmarov’s hiring as acting editor-in-chief sparked further backlash within Vedomosti’s
ranks and upset Russia’s heavily regulated media landscape. Five deputy editors appealed to
Vedomosti’s new owners to appoint a different chief editor on March 31.

Founded in 1999, Vedomosti largely operated independently with backing from foreign media
organizations until 2015, when Russia passed a law limiting foreign ownership in media
companies to 20%. Kudryavtsev, a former chief executive of another business daily
Kommersant and associate of the late oligarch Boris Berezovsky, bought the newspaper that
year.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/04/30/vedomosti-sale-delayed-amid-pro-kremlin-censorship-s
candal-a70155


https://thebell.io/odin-iz-pokupatelej-vedomostej-uvedomil-o-vozmozhnom-vyhode-iz-sdelki/?utm_source=tg&utm_medium=social
https://www.bbc.com/russian/features-51933406

