" Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Leading Russian Paper Vedomosti's New
Editor Bans Putin Criticism

April 23,2020

l, { " -

Writing pieces critical of the constitutional amendments that could allow Putin to remain president until
2036 is now allegedly a fireable offense at Vedomosti. Kremlin.ru

Update: An editorial has appeared on Vedomosti's website criticizing its acting editor-in-
chief, Andrei Shmarov. The editorial warns that the paper risks becoming “another dependent
and controlled media aiming to fulfill the interests and ambitions of its official and secret
owners” unless they appoint a different chief editor. Earlier Thursday, the Kremlin denied
involvement in the newspaper's editorial policy.

The new chief editor of Russia’s leading business newspaper Vedomosti has banned
employees from publishing articles that criticize President Vladimir Putin’s proposed
constitutional changes, the paper’s media editor said Wednesday in the latest report of recent
censorship at the publication.

Andrei Shmarov, who was named acting editor-in-chief by Vedomosti’s new owners in
March, made news earlier this month for deleting a column critical of state-controlled oil
giant Rosneft’s head, Igor Sechin.



https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2020/04/23/827133-novie-vedomosti
https://www.facebook.com/bolez77/posts/3322587211109002
https://www.themoscowtimes.com/2020/04/13/leading-russian-papers-new-editor-deletes-column-criticizing-rosneft-head-a69965

Embed:

Vedomosti’s media editor Ksenia Boletskaya writes that the paper’s new editor-
in-chief Andrei Shmarov has banned publishing polls from the independent
Levada Center and writing critically about Putin’s proposed constitutional changes
https://t.co/e80D5Hhr6V

— Evan Gershkovich (@evangershkovich) April 22, 2020

Shmarov has now threatened to fire staffers if they write pieces critical of the constitutional
amendments that could allow Putin to remain president until 2036, Vedomosti’s media editor
Kseniya Boletskaya wrote on Facebook.

The new chief editor also banned articles that cite surveys from Russia’s last remaining
independent polling agency, the Levada Center, Boletskaya wrote, claiming that the orders
came from the Kremlin.

“Shmarov says that the presidential administration doesn’t want to see Levada surveys in
Vedomosti and if the paper wants to survive, it should listen to the presidential
administration,” Boletskaya said.

Vedomosti, a longtime partner of the Levada Center, often gets first access to the pollster’s
latest studies.

Related article: Leading Russian Paper’s New Editor Deletes Column Criticizing Rosneft Head

“He’s already tried to talk Vedomosti journalists out of using Levada,” she wrote. “Now it’s a
direct ban. And strictly verbal.”

Shmarov previously founded the Kremlin-linked Expert magazine and served as CEO of the
Snob news website and editor-in-chief of the Project 42 educational portal. His hiring
sparked backlash within Vedomosti’s ranks, and several of its editors have called on the
owners to appoint a different chief editor.

Derk Sauer, Vedomosti’s founder and the publisher of The Moscow Times, has expressed
concern about the independent paper’s sale to publisher Konstantin Zyatkov and
businessman Alexei Golubovich, which led to Shmarov’s hiring.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2020/04/23/leading-russian-paper-vedomostis-new-editor-bans-puti
n-criticism-a70075


https://t.co/e8OD5Hhr6V
https://twitter.com/evangershkovich/status/1252948145157349376?ref_src=twsrc%5Etfw
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/27/leading-russian-papers-new-editor-deletes-column-criticizing-rosneft-head
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/18/vedomosti-owner-kudryavtsev-agrees-on-sale-deal-a69665

