. Moscow Times

30 YEARS INDEPENDENT NEWS FROM RUSSIA

Airing Fake MH17 Image Was a 'Mistake,’
Russian State TV Chief Admits

December 11,2019

“People who make television are citizens of a specific country, from a certain nationality, with particular
cultural codes,” Channel One director general Konstantin Ernst was quoted as saying. Valery Sharifulin /
TASS

The head of Russia’s largest television channel has admitted that airing footage it erroneously
claimed to prove Ukraine’s role in the downing of MH17 was a “mistake,” according to a book
excerpt published by The New Yorker.

Malaysia Airlines Flight MH17 was shot down over territory controlled by Russia-backed
separatists in eastern Ukraine, killing 298 people flying from Amsterdam to Kuala Lumpur in
July 2014. That November, Russia’s state-run Channel One broadcaster aired a “sensational”
image debunked as fake that claimed to show a Ukrainian fighter jet shooting down the
passenger aircraft.

Related article: State Television's Claim of "Proof" in MH17 Case Quickly Debunked as Fake



https://www.newyorker.com/magazine/2019/12/16/the-kremlins-creative-director
https://www.themoscowtimes.com/2014/11/16/state-televisions-claim-of-proof-in-mh17-case-quickly-debunked-as-fake-a41403
https://www.themoscowtimes.com/2026/06/12/state-televisions-claim-of-proof-in-mh17-case-quickly-debunked-as-fake

“Yes, we’re human, we made a mistake, but not on purpose,” Konstantin Ernst, Channel
One’s director general, told The New Yorker’s Joshua Yaffa for his upcoming book, “Between
Two Fires.”

Responding to a wave of criticism that followed the photo's publishing, Channel One said in
November 2014 it had received the image from the Russian Union of Engineers, which in turn
got it from an MIT graduate named George Bilt. Bilt said he had obtained the image online and
sent it to the Russian Union of Engineers to look into its authenticity.

"These folks are either desperate or totally unprofessional,' Bilt told BuzzFeed at the time
about Channel One using the image.

A Dutch-led investigation says the missile that hit MH17 came from a launcher transported
from a Russian military base near the Ukrainian border.

Russia denies any role in the tragedy.

Responding to the Dutch-led prosecutors’ conclusion that a Russian missile downed MH17,
Ernst told Yaffa: “You believe the Dutch report is true, and I believe the Dutch report is
unprofessional.”

Ernst defended his channel’s anti-Western tilt as Russia’s response to what he sees as foreign
media bias. “I grew up and traveled all over, and, especially in recent years, it’s become
increasingly clear to me that justice, democracy, the complete truth — they don’t exist
anywhere in the world,” he said.

“People who make television are citizens of a specific country, from a certain nationality, with
particular cultural codes,” Ernst was quoted as saying.

The Netherlands plans to put three Russians and one Ukrainian on trial in absentia this March
over the downing of the aircraft.

Dutch prosecutors identified an additional suspect this year, whom Ukraine's security service
has identified as a former commander of Russia-backed separatist forces in eastern Ukraine.
The suspect, Ukrainian national Volodymyr Tsemakh, was part of a massive prisoner
exchange between Russia and Ukraine in September.

Dutch prosecutors said Moscow refused to hand Tsemakh over to the Netherlands and allowed
him to leave Russia and return to separatist-controlled territory.

Original url:
https://www.themoscowtimes.com/2019/12/11/airing-fake-mh17-image-was-a-mistake-russian-state-tv
-chief-admits-a68555


https://www.themoscowtimes.com/2019/09/09/who-did-russia-and-ukraine-swap-during-their-prisoner-exchange-a67210
https://www.themoscowtimes.com/2019/09/09/who-did-russia-and-ukraine-swap-during-their-prisoner-exchange-a67210
https://www.themoscowtimes.com/2019/12/03/russia-refused-dutch-request-to-hand-over-mh17-suspect-investigation-says-a68443

